DVD: A Personal Journey with Martin Scorsese Through America

Jelle Schot (JelleS)
Honderden boeken zijn er al geschreven over de filmgeschiedenis; zowel populair als wetenschappelijk, over één regisseur, acteur of belangrijke stroming. Maar waarom zou je eigenlijk de geschiedenis via een ander medium overbrengen als je het ook in film zelf kunt, moet Martin Scorsese hebben gedacht toen hij in 1995 samen met Michael Henry Wilson de documentaire A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies maakte. In maar liefst 224 minuten vertelt de regisseur van klassiekers als Goodfellas (1990) en Taxi Driver (1976) als een ware cinefiel over de Amerikaanse films en regisseurs die hem als kind en student inspireerden.

Komisch genoeg is de documentaire wel opgebouwd als een boek. In elf hoofdstukken, met titels als 'The Director's Dilemma' en 'The Director As Smuggler', schetst Scorsese een beeld van zijn visie op de historie van de Amerikaanse cinema. Hij gaat in op het studiosysteem, genres (westerns, gangsterfilms en musicals) en belangrijke ontwikkelingen, zoals de overname van de vijf studio's door grote corporaties, of de verminderde invloed van producers. De nadruk ligt vooral op de regisseur als auteur, en dan met name op grootheden als Vincent Minelli en Frank Capra die ondanks het systeem toch een eigen stijl ontwikkelden.

Wat een film van een boek onderscheidt is natuurlijk dat je daadwerkelijk de bewegende beelden kunt tonen, wat in deze docu dan ook veelvuldig gebeurt. Zowel bijna vergane fragmenten uit de jaren '10 en '20, alsmede klassieke scènes uit films als 2001: A Space Odyssey en The Searchers worden getoond. De reis gaat tot 1969, het moment dat Scorsese zelf films begon te maken. Ook zijn er diverse (archief)beelden van interviews met beroemde regisseurs als John Ford en Fritz Lang. De beelden zijn een grote meerwaarde, maar het is niet wat 'A Personal Journey' nu zo goed maakt.

Het is met name de passie waarmee Scorsese de fragmenten inleidt, met geweldige anekdotes en achtergrondinformatie die je in de droge literatuur niet zal vinden, die de documentaire tot een niveau doet stijgen dat menig documentaire nooit zal bereiken. Vooral de liefde waarmee hij praat over vergeten films van vergeten regisseurs als Samuel Fuller is aanstekelijk. Natuurlijk is het een zeer beperkte geschiedschrijving, maar dat is nu juist ook zijn charme. Voor iedereen met dezelfde grote liefde voor het medium is A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies een film die je, ondanks dat er misschien weinig nieuws wordt verteld en getoond, gezien moet hebben.

Label: Lumière Releasedatum: 24 april 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.