Film: Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus

Jeroen (SamuelofSEK)

Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus is een intrigerende aanpak om het leven van Diane Arbus samen te vatten. Niet het soort bio-pic waar het gedramatiseerde levensverhaal van een persoon wordt verteld, maar het is een film die de persoon in kwestie een gefantaseerde gebeurtenis laat ondergaan die de kern probeert te vertellen van wie diegene was. Diane is vooral bekend van haar intrigerende portretten van mensen die door de buitenwereld als vreemd worden beschouwd. Al heb je nog nooit een foto van haar mogen aanschouwen, dan is er een grote kans dat je wel haar invloeden hebt gezien. Wie kent bijvoorbeeld niet het beeld van de twee zusjes uit Stanley Kubricks The Shining. Een beeld sterk beïnvloed door een foto van Diane van twee identieke zusters.

De ouders van Diane zijn van respectabele klasse. Hierdoor kreeg Diane van haar ouders een strenge opvoeding die haar klaarstoomde om zich te gedragen als iemand van hoge afkomst. Het brengt haar een man en kinderen, en een rol als assistent-fotograaf van haar man Allen. Hoe langer zij in deze rol zit des te meer misplaatst ze zich voelt echter. Ze wil meer doen met haar leven dan een nietszeggend baantje als assistent-fotograaf. Als er een nieuwe buurman bij hen in de flat komt wonen wordt Diane’s aandacht getrokken door het mysterieuze masker dat deze man draagt. Als ze genoeg moed bij elkaar heeft gesprokkeld gaat ze, gewapend met de nooit gebruikte camera die ze van haar man heeft gekregen, de trappen op op zoek naar het mysterie achter haar gemaskerde buurman. De buurman, Lionel, blijkt een freak te zijn. Lionel heeft monsterlijk veel beharing. Toch lijkt Diane in tweede instantie niet bang te zijn voor Lionel, maar juist geïntrigeerd door de man achter het beest. Diane wordt steeds meer door Lionels wereld aangetrokken en tot Lionel zelf. Langzaam maar zeker groeit er een onwaarschijnlijke liefdesrelatie tussen de vrouw van hogere klasse en de freak.

In de ogen van regisseur Steven Shainberg (Secretary) zijn het niet zozeer Diane’s fotografeerkwaliteiten die de foto’s zo mooi maken, maar juist de oprechte interesse van Diane voor haar “onderwerpen”. Het is Fur goed gelukt om deze kern duidelijk naar voren te brengen. Sterk leunend op thema’s die we kennen van klassiekers als Alice in Wonderland en Beauty and the Beast schetst de film een beeld van Diane die altijd al de aantrekkingskracht voelde van werelden die zij niet kende en waarvan ze juist meer wilde begrijpen dan de vooroordelen die er over bestonden.

De hoofdrollen in Fur worden vertolkt door Nicole Kidman (To Die For) en Robert Downey Jr. (Kiss Kiss Bang Bang). Voor een groot deel van de film is Robert qua uiterlijk vrij onherkenbaar gemaakt. Alleen de stem en de ogen herinneren je echter nog wel sterk aan hem. Ook de manier waarop hij het personage vertolkt is enigszins herkenbaar. Bij zulke bekende acteurs kan dat uiteraard gebeuren en aan de andere kant past de zelfverzekerdheid van Robert goed bij het personage, dus is dat minpunt niet eens zo erg. Hoewel niet onherkenbaar gemaakt, is Nicole een stuk beter in personage. Ze maakt goed de visie van Shainberg duidelijk. Een vrouw die ondanks haar onzekerheid en twijfels door haar ontembare interesse steeds dieper het mysterie wordt ingetrokken.

Toch is er ook zeker meer dan genoeg op Fur aan te merken. Het tempo van de film is niet al te hoog en dan wil 122 minuten soms toch wel eens saai worden als je niet helemaal in het verhaal wordt getrokken. Zo ook in deze film. Op een of andere manier blijf je qua kijker toch wat afstandelijk en is het meer observeren dan echt meeleven. Het uiterlijk van de film werkt hier aan mee. Het ziet er allemaal goed uit, maar het voert helaas niet mee. Ook de aanpak van de film brengt nadelen met zich mee. Aangezien Diane volgens de regisseur vooral die fotografe met oprechte interesse voor haar onderwerpen is, zal je weinig te weten komen over haar verdere leven. De min- en pluspunten bij elkaar nemend krijgt Fur een voldoende, maar het is zeker geen film die iedereen zal kunnen bekoren.

Label: Paradiso Films Releasedatum: 12 juli 2007
Kijkwijzer: Waardering: