DVD: Prey

Lars (detulp050)
In de low-budget film Open Water vochten twee mensen tegen de elementen en een paar gevaarlijke haaien. De film was een groot succes, er werd veel geld aan verdiend en het duurde dan ook niet lang voordat er een vervolg kwam in de vorm van Adrift. Wederom een paar mensen die aan de elementen waren overgeleverd, maar dit keer waren ze zelf hun eigen vijand. De film deed het iets minder goed dan het origineel. Toch is er weer een film die sterk lijkt op Open Water, maar dan in een totaal andere setting: op de Afrikaanse savanne en in plaats van haaien moeten de hoofdpersonen het nu stellen met een paar hongerige leeuwen. Het resultaat, Prey, is wederom met een beperkt budget gemaakt en sinds kort op dvd.

Als het niet zo soepel loopt in je gezin, dan kun je proberen de boel een beetje op de rails te krijgen door met zijn allen op safari te gaan. Vader Tom Newman heeft na een scheiding al vrij snel een nieuwe vrouw gevonden. Het is de knappe en veel jongere Amy die zijn hart heeft veroverd, maar niet die van zijn knap eigenwijze kinderen. Dochter Jessica en zoon David zijn beginnende tieners en vooral Jessica vindt Amy maar vrij stom. Papa is de hele dag op pad voor zijn werk, dus moeten de kinderen zich zien te vermaken met hun stiefmoeder. Ze huren een jeep met gids om de wildernis in te gaan. De net puberende dochter heeft meer aandacht voor haar iPod dan voor de wildernis en David is gefascineerd door de stoere Australische gids. Niet voor lang, want David heeft niet echt controle over zijn darmen en moet -na een kwartiertje van het pad afgeweken te zijn- al een grote boodschap dumpen in de struikjes. De gids begeleidt David naar een bosje, maar kan ondanks zijn geweer niet voorkomen dat hij wordt aangevallen door een hongerige leeuwin. David kan ternauwernood de auto invluchten, maar de gids wordt buiten beeld opgepeuzeld.

Blikje Whiskas met Konijn, Wild en Amerikaan

Daar zit het gezellige gezinnetje dan. Geschokt door de dood van hun gids wil Amy de auto starten om veilig naar het kamp terug te keren. Helaas, pindakaas, sleutels pleite. Om onduidelijke redenen had de gids die meegenomen om met David de bosjes in te duiken en nu moeten de drie goedgemutste (kuch) Amerikanen het maar zien te rooien zonder begeleiding. Het duurt een tijdje voordat er überhaupt iets gebeurt en we zijn vooral getuige van een hoop gekibbel en nijd in een vrij krappe jeep. Zo nu en dan komt er een vrij gevaarlijk ogende leeuw voorbij, realiseren de inzittenden zich dat ze wel vrij ver van het pad afzitten en start vader Tom een zoektocht naar zijn kroost. Als de nacht valt en het er naar uitziet dat de gestrande jeep nog lang niet gevonden gaat worden, neemt Amy een drastische beslissing die hun redding zou kunnen zijn.

Niet briljant, wel spannend en vermakelijk

Veel heb je eigenlijk niet nodig om een film als Prey in elkaar te draaien. Een mooi stukje Afrika, een paar bang kijkende acteurs, een paar gefilmde wilde leeuwen en het liefst twee tamme. Het verhaal vertelt zichzelf, alleen moet je als regisseur de keuzes van je hoofdpersonen nog zien te verantwoorden. En juist daar gaat Prey een beetje de mist in. Niet alleen lijken de hoofdrolspelers zelf onaantastbaar en de andere karakters bij voorbaat kansloos, ook vraag je je vaak af waarom Amy bepaalde keuzes maakt. Ach, bij een film als Prey draait het vooral om de 'cheap thrill' en wat dat betreft zit je als kijker toch best nog wel vaak op het puntje van je stoel.

Label: RCV Releasedatum: 22 maart 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: Geen.