Boek: Jill Mansell - Ondersteboven

Cindy
En weer een boek met een standaard formule: vrijgezelle vrouw is eenzaam, besluit het roer om te gooien, komt de nodige foute mannen tegen en eindigt uiteindelijk met de good guy die ze niet zag staan. Simpel en vooral doeltreffend, want hordes vrouwen vallen voor dit soort lectuur. Het verschil dat Jill Mansell maakt is dat ze deze formule in een aangenaam en luchtig jasje weet te gieten, waardoor haar boeken zelfs voor de niet-chicklitlezers nog verteerbaar zijn. Haar zestiende boek Ondersteboven is hier dan ook geen uitzondering op.

Ginny Holland is een gescheiden vrouw en moeder van dochter Jem. Jem is sinds kort gaan studeren en op een paar uur rijden van haar ouderlijk huis op kamers gaan wonen. Terwijl Jem de bloemetjes buiten zet en het fenomeen man aan het ontdekken is, besluit moeder Ginny hetzelfde te doen nadat haar geliefde hond overleden is. Ze plaatst een advertentie voor een huisgenoot en gaat op zoek naar een baan.

Ze probeert zelfs voorzichtig te denken aan een nieuwe liefde, wanneer ze in een antiekzaak een aantrekkelijke man ziet. Lichtelijk van haar stuk gebracht loopt ze per ongeluk met een duur voorwerp in haar handen de deur uit, waarna dezelfde aantrekkelijke man haar van diefstal beschuldigt. Gelukkig komt er al snel een andere knappe man op haar advertentie voor een huisgenoot af. Het kan allemaal niet op, en nadat Ginny een baan heeft gevonden lijkt alles op rolletjes te lopen. Totdat blijkt dat haar nieuwe baas dezelfde man is die haar van winkeldiefstal heeft beschuldigd en de knappe huisgenoot de kamer voor zijn labiele zus heeft gehuurd in plaats van zichzelf.

Wees niet bang, dit loopt allemaal goed af hoor. Je kunt dit boek dan ook met een gerust hart in je strandtas stoppen en als je op zoek bent naar luchtig leedvermaak heb je aan dit boek ook een hele goede. Het verhaal is met vaart geschreven en heeft een humoristische ondertoon, waardoor al die doelloos dartelende emoties gelukkig niet te zwaar worden. Het taalgebruik is hier en daar wel wat kinderlijk, met zinnen als 'Oeps kijk uit voor die bus' en 'Oeps, nou niet gaan huilen'.

Geen hoogstaande literatuur dus, maar dat is ook niet de bedoeling van dit boek. Ondersteboven is een prima tussendoortje en laat zich lekker weg lezen op een zonnige middag op het balkon. Een dikke vijf sterren voor de aanhangers van chicklits en drie voor de lezers die een luchtig tussendoortje wel kunnen waarderen. En hoewel ik nog steeds niet helemaal ondersteboven ben van chicklits, heeft Jill Mansell dit gemiddelde van vier sterren zeker wel verdiend.

Uitgever: Sijthoff ISBN: 9024561124 Pagina's: 352