CD: Enter Shikari - Take To The Skies

Joost Melis (Pink_Floyd)
Helaas voor de nieuwe schare Nederlandse fans die Enter Shikari in Amsterdam en Rotterdam zouden gaan bezoeken. Wegens gezondheidsproblemen van zanger Rou Reynolds zijn beide concerten afgeblazen. Niet zo verwonderlijk als je je hype in Engeland moet waarmaken en dagen aan een stuk de longen uit je lijf brult. De oorzaak van deze overmaat aan schreeuwwerk is het debuutalbum Take To The Skies. Het album wordt gepresenteerd als een nieuwe en interessante vorm van metal, screamo en rave. Is dit nu ook echt zo of hoeven we niet te treuren om de afgelaste concerten?

Enter Shikari bestaat vier energieke Engelsen uit St. Albans, een stadje vlak bij Londen. Uit het as van de band Hybryd ontstond in 2003 de huidige formatie doordat Robe Rolfe op drums de band kwam versterken. Een vacuüm in de undergroundruimte van het geluid dat Enter Shikari produceert, leidde er samen met een intensief tourschema toe dat de populariteit van de band als een raket omhoog schoot. Hoog energieke shows in combinatie met knetterharde live-uitvoeringen dus. Dit zijn ook voornamelijk de elementen die op de cd te horen zijn.

De cd begint echter met een pastoraal orgeltje waarin langzaam bas, synths en gitaarelementen worden verwerkt. Na iets meer dan één minuut slaat het geestelijke geluid om in de chaotischere opvolger Enter Shikari, cleane vocalen en screamo nemen om de beurt het roer in handen. Een trancelaag bedekt de gitaren en percussie. Structuur is echter ver te zoeken in dit nummer, invloeden springen van de hak op de tak en de track slaat daarom niet echt aan. Mothership is een product van hetzelfde kaliber.
Bij Anything Can Happen In The Next Half Hour lijkt er even een omslag te zijn. De ingrediënten zijn echter nog precies gelijk en de smaak wordt niet anders. Met enige Interludes probeert de band hun standaard kunstje op te delen in meerdere delen. De toevoeging van rave- en trance-invloeden klinkt leuk voor even, maar zonder dat is het doodnormale screamo met een vaak 'Amerikaans' geluid. Het commerciële My Chemical Romance is nog een stuk beter te behappen en voor het originelere en hardere werk kun je beter The Spirit That Guides Us in je speler schuiven. Enter Shikari is leuk voor even en heeft misschien live wat meer intensiteit, maar op cd wordt het na een paar rondes vrij saai en verdient het album nog maar net drie sterren.

Label: PIAS Releasedatum: 19 maart 2007