DVD: Dempsey and Makepeace - Seizoen 1

Lars (detulp050)
Soms zie je ze nog wel eens in een flits voorbijkomen in nostalgische programma's over 'the eighties': Dempsey & Makepeace. De knappe blonde Makepeace spatte van het scherm naast de stoere Amerikaanse Dempsey. Ze waren televisiehelden in de jaren tachtig, maar tegenwoordig is er geen zender die het nog uitzendt. Gelukkig komt zo'n beetje alles tegenwoordig uit op dvd, zodat de fans weer kunnen genieten van de avonturen van Dempsey & Makepeace. Het eerste seizoen is namelijk sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Als de eigenwijze luitenant Dempsey (Michael Brandon) ontdekt dat een deel van de politie van New York corrupt is, wordt hij door zijn superieuren monddood gemaakt. Niet door hem te bedreigen of koud te maken, nee, Dempsey wordt naar Londen gestuurd in het kader van een uitwisselingsproject met de Engelse politie. Daar wordt hij met de nodige scepsis ontvangen, want de Bobbies zitten helemaal niet wachten op een schietgrage Yank. De commandant koppelt Dempsey daarom aan een agent die vrij moeilijk aan een goede partner te helpen is: sergeant Makepeace (Glynis Barber). Dempsey ziet de samenwerking niet zitten, totdat hij erachter komt dat Makepeace een knappe blonde agente is, die minstens net zo eigenwijs is als hemzelf. Het duo wordt meteen in het diepe gegooid door samen aan de slag te gaan voor een geheime afdeling van de Scotland Yard, waarbij ze meest moeilijke zaken moeten oplossen.

De charme van Dempsey & Makepeace zit hem vooral in de chemie tussen de twee hoofdrolspelers. Niet alleen in de serie overigens, want zo'n drie jaar na het uitzenden van de laatste aflevering zijn de acteurs met elkaar in het huwelijksbootje getreden. Gelukkig drijft de serie niet alleen op de haat-liefdeverhouding van Dempsey en Makepeace, maar is er ook veel aandacht besteed aan interessante verhaallijnen. Makepeace staat haar mannetje in de meest moeilijke situaties, terwijl zijn onorthodoxe Amerikaanse aanpak Dempsey soms uit de meest hachelijke situaties weet te redden. Qua plot en acteurs kan de serie uitstekend meekomen met soortgelijke series van de afgelopen jaren, maar toch is de serie op sommige vlakken behoorlijk gedateerd. Zo moeten de agenten het (uiteraard) stellen zonder moderne apparatuur, zijn vooral de actiescènes niet te vergelijken met die van nu en is de serie niet wars van clichés.

Jammer genoeg bevat de Nederlandse release van het eerste seizoen geen extra's, terwijl de Engelse uitgave wel meerdere extra's bevat. Zeker de fans hadden een interview met de acteurs waarschijnlijk wel gewaardeerd, maar jammer genoeg moeten zij het zien te rooien met enkel de afleveringen. Gelukkig is de beeldkwaliteit voor een serie van meer dan twintig jaar nog best het aanzien waard. De vier disks zijn verpakt in een nette digipack, waarbij de adviesprijs net onder de dertig euro ligt. Voor een wat oudere serie is dat een hoop geld, maar de serie is zeker uit nostalgisch oogpunt best de moeite waard.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 27 maart 2007 Kijkwijzer: Waardering serie: Waardering extra's: n.v.t.