DVD: Clerks 2 (+ Clerks.)

Jelle Schot (JelleS)
In 1994 schreef Kevin Smith geschiedenis met zijn debuut Clerks., waarvan de productiekosten nog lager lagen dan de rechten voor de soundtrack (27.000 dollar). Smith toonde ons een dag in het leven van twee twintigjarige winkelbedienden (Dante Hicks en Randal Graves). Ze zeiken de klanten af, discussiëren over Star Wars en filosoferen over het leven. Ondanks dat de film in zwart-wit was geschoten, opgenomen in de winkel waar Smith op het moment zelf werkte en het budget de crew veel beperkingen oplegde, werd Clerks. een gigantisch succes. Nog steeds wordt de film gezien als één van de beste komedies aller tijden, niet geheel ten onrechte. Je moet er misschien geestelijk jong voor zijn en een beetje een filmnerd, maar de kwaliteit van de teksten valt niet te ontkennen.

In het verloop van zijn carrière als regisseur keerden de karakters van de dealers Jay en Silent Bob (Smith zelf) vaak terug, in 2001 kregen ze zelfs hun eigen film, maar de hoop op een terugkeer van de twee clerks bleef bij veel fans altijd aanwezig. Helemaal omdat hij nooit meer bij het niveau van zijn debuut in de buurt kwam. Clerks 2 kan je dan ook zien als een wanhoopspoging om weer naar oude glorie terug te keren en het publiek zijn laatste rampzalige film, Jersey Girl uit 2004, te doen vergeten. Vorig jaar was het vervolg er dan eindelijk, met als ondertitel Passion of the Clerks. Uiteraard met Brian O'Halloran als Dante, Jeff Anderson als Randel en Jay en Silent Bob weer als dealers voor de winkel. En een nutteloze cameo van Ben Affleck.

Clerks 2 opent met het afbranden van de Quick Stop winkel en de naastgelegen videotheek waar Randel en Dante tien jaar van hun leven verspeelden. Ze vinden beide een nieuwe baan bij het fastfoodrestaurant Mooby's waar ze wederom de klanten afzeiken, over Star Wars discussiëren en filosoferen over het leven en de liefde. Voor Dante is er echter een uitweg uit het repetitieve bestaan. De volgende dag zal hij met zijn verloofde Emma (Jennifer Schwalbach Smith) naar Florida verhuizen om een nieuw leven te beginnen, met een baan en huis van zijn schoonouders. Maar eerst zal hij om moeten gaan met de gevoelens voor zijn baas Becky (Rosario Dawson), een ezel en een dosis irritante klanten.

Dat klinkt als veel van hetzelfde, ook het eerste deel draaide om Dante en zijn keuze tussen twee vrouwen, Jay and Silent Bob doen weer idioot en de grappen zijn weer hard en niet geschikt voor jonge kinderen. Alleen de ezel onbrak in Clerks.. Deel twee is dan ook één grote herhalingsoefening, wat in eerste instantie niet zo erg is gezien de kwaliteit van Smiths' debuut. Toch is Passion of the Clerks een stuk minder leuk en bijzonder. Die grappen en grollen over seks kennen we nu inmiddels wel en Brian O'Halloran lijkt zijn komische talent een aantal jaren geleden verloren te zijn. Kevin Smith lijkt zichzelf haast serieus te nemen, en dat is doodzonde. Waar de plot in Clerks. enkel een omlijsting voor zoveel mogelijk droge opmerkingen was, lijken de rollen nu omgekeerd. Nog steeds veel beter dan de gemiddelde komedie uit Amerika, maar toch een grote teleurstelling.

Gelukkig dan maar dat je voor 15 euro beide films krijgt. Zoals je van RCV mag verwachten is de uitgave weer zonder extra's, maar de aanwezigheid van Clerks. maakt veel goed. Heb je die dvd nog niet in huis, dan is deze duo uitgave wel degelijk een aanrader. Maar voor deel 2 hoef je het niet te doen.

Label: RCV Releasedatum: 1 april 2007 Kijkwijzer: