CD: Joss Stone - Introducing Joss Stone

Eline (Numbie)
Joss Stone is aan het puberen. Ze schopt in elk interview tegen haar platenmaatschappij die haar in het verleden veel geholpen heeft, en verwacht ondertussen dat ze 'gewoon' d'r albums blijft verkopen. Ze heeft toch een contract voor vijf albums redeneert ze. Introducing Joss Stone moet ons de echte Joss laten horen, in plaats van 'de tiener die geen 'nee' kon zeggen' tegen diezelfde platenmaatschappij.

Joss' eerste twee cd's waren niet haar albums zei Joss onlangs. De nummers waren door anderen geschreven, en producers en hoge heren bij platenmaatschappijen bepaalden haar sound. Dat zou haar op deze plaat niet weer gebeuren, en dus nam ze het heft in eigen hand. Ze schreef zelf alle songs en in overleg met producer Raphael Saadiq (produceerde eerder o.a. D'Angelo's albums) creëerden ze 'haar' geluid.

'Haar geluid' werd een mix van soul, funk, hiphop en R&B. Introducing Joss Stone is een statement van een negentienjarige jonge vrouw die veel wil, maar nog niet zo goed lijkt te weten hoe het te realiseren (zoals elke negentienjarige). Laten we voorop stellen dat miss Stone een gouden keeltje bezit. Nog meer dan op haar eerdere albums legt ze vocaal haar hart en ziel in de nummers. Ze zingt, schreeuwt, fluistert, kreunt, en neuriet de plaat op soulvolle wijze vol.

De nummers bestaan uit de lichtvoetige persoonlijke verhaaltjes en gedachten van Stone. Dat ze het moeilijk heeft met de liefdes in haar leven meteen duidelijk bij het lezen van de songtitels, zoals Baby, Baby, Baby, Put Your Hands On Me, en What Were We Thinking. Ook in de single Tell Me 'Bout It heeft ze het tegen haar vriend die twijfelt over waar hij heen wil met hun relatie. Een andere liefde die ze graag bezingt is muziek. In Music legt Stone aan ons uit hoezeer muziek haar leven is. Lauren Hill rapt nog een coupletje mee, net als Common doet in Tell Me What We're Gonna Do Now. Het spijtige van Music is dat het muzikaal gezien één van de minst interessante nummers is. Dit komt Lauren Hill's flow weliswaar ten goede, maar Stone laat op bijvoorbeeld Girl They Won't Believe It muzikaal veel meer horen. Echt een gemiste kans.

Überhaupt lijkt de cd halverwege een beetje in te zakken. Stone's blanke soul blijft de rode draad over de hele cd, maar waar de eerste helft grooved en swingt staat de tweede helft meer op de achtergrond. Het tweede deel bevat meer hiphop en R&B elementen, en laat meer ruimte voor Stone om te improviseren. Juist door die combinatie van Stone's soulvolle stem met de funk/neo-soul van Saadiq zit je in het begin binnen no-time mee te bewegen. Maar wanneer na een dikke vijfentwintig minuten de songs muzikaal simpeler worden, verbleekt ook Stone's stem tot die van een gemiddelde R&B zangeres.

Stone klinkt misschien al jaren volwassen, haar teksten en gedrag spreken haar nog tegen. Maar op Introducing Joss Stone laat ze horen al zeker in de goede (volwassen) richting te gaan.

Label: Capitol Releasedatum: 9 maart 2007