CD/DVD: Charles Aznavour - Colore ma vie

Erik (getikte_rik)
De 'Franse Sinatra' wordt hij ook wel genoemd: Sahnour Varenagh Aznavourian, beter bekend als Charles Aznavour. Geboren in Parijs, 1924, als zoon van Armeense immigranten. Al op negenjarige leeftijd betreedt Charles Aznavour de wereld van de film, het theater en de nachtclubs. Zijn grote doorbraak komt als zangeres Édith Piaf, even klein van gestalte, hem hoort zingen en hem meeneemt op reis door Frankrijk en de Verenigde Staten. De rest is geschiedenis.

Charles Aznavour zou uitgroeien tot wereldster. Als zanger, maar ook als acteur in films als Tirez Sur Le Pianiste en Die Blechtrommel. Zo won de kleine Armeense Fransman in 1955 de Kristallen Ster voor beste Franse mannelijke acteur. Aangezien hij zijn Armeense afkomst nooit verloochend heeft, wordt hij in 1993 ook nog benoemd tot Buitengewoon Ambassadeur van de Republiek Armenië. Toch is het vooral zijn zangcarrière die hem wereldfaam bezorgt, zo wordt hij in 1996 toegevoegd aan de Songwriters Hall of Fame, en ook nu, -Aznavour is de tachtig inmiddels ruim gepasseerd-, verschijnt er nog steeds nieuw werk van 'Frans' Sinatra: Colore ma vie.

Colore ma vie biedt tal van droevige teksten en chansons die toch heerlijk weemoedig van aard klinken door de up-tempomix van salsa, samba en latin. Het album werd dan ook in de Cubaanse hoofdstad Havana opgenomen door de pianist Chucho Valdès, die zelf ook een vrolijk toontje meespeelt.
Zo is hij direct al te horen op de opener La Terre Meurt, waarin Aznavour sombert over mens en natuur, maar door het spel van Valdès, de zangeressen en de violen blijft het gezongene luchtig van toon. Die luchtigheid en aangeboren flair gebruikt de chansonnier dan ook in de opvolger, de jazzy titeltrack Colore ma vie.

Nog Franser wordt het op warme nummers als Il y a des Femmes en Oui, zoet en weelderig klinkt het op T'en souvient-il? In het droevige Moi, je vis en banlieue gaat de beste, oude man nog in op de actualiteit; namelijk de rellen in de banlieues van zijn geboortestad Parijs.
Colore ma vie is voor de rechtgeaarde liefhebber van chansons dan ook een aanrader. De bijbehorende dvd bevat de documentaire Histoire d'un album, en toont hoe Aznavour naar Cuba gaat om dit album op te nemen. Helaas bevat de dvd geen menu, of zelfs iets van een ondertiteling. Dat geldt overigens ook voor een andere dvd die nu van Aznavour op de markt is uitgekomen: Charles Aznavour et ses amis a Erevan. Bij deze live-registratie in de Armeense hoofdstad, net als Histoire d'un album afgelopen najaar opgenomen, is ook niet nagedacht over de niet-Franssprekenden onder ons.

Wat dat betreft zijn het bovenal de chansons op dit verder fraai vormgegeven product die je als liefhebber van het goede Franse leven over de streep moeten trekken. Chansons van de grote meester zelf, heerlijk bij een goed glas wijn. Na beluistering van het Latijns klinkende Colore ma vie kan een dikke sigaar met een longdrink Havana Club trouwens ook goed smaken.

Label: EMI Releasedatum: 7 maart 2007