CD: Ilse DeLange - The Great Escape

Phedre77
Een leeftijdsgenootje EN een streekgenootje, maar dat is ook alles wat vergelijkbaar is. Ilse heeft toch een flinke carrière opgebouwd sinds haar eerste album World of Hurt in 1998. Die eerste cd is in Nashville opgenomen en dat feit was voldoende om ook Nederland wakker te schudden. Die eerste cd werd vijf keer platina. Haar geluid heeft inmiddels een behoorlijke evolutie ondergaan. Klonk ze op haar eerste cd nog als een bescheiden countryzangeresje, op haar zesde cd klinkt ze volwassen en vol vertrouwen.

The Great Escape is gemaakt in samenwerking met producer Patrick Leonard en is wederom opgenomen in Amerika. Inmiddels heeft ook deze cd de platinastatus behaald (dubbel zelfs). Ilse klinkt internationaal en is op bepaalde nummers nauwelijks nog te herkennen. Op haar eerste single van deze cd, met dezelfde titel als het album, zijn haar karakteristieke trillertjes wel overvloedig aanwezig. Het is een mooi nummer, maar het gaat ondanks de mooie intro wel vrij snel vervelen. The Lonely One is haar tweede single van deze cd. Dit is een iets interessanter nummer, maar nog steeds vind ik het niet boven het etiket 'standaard' uit stijgen. Helemaal te gek is het nummer Was it Love. De meeslepende melodie geeft een melancholisch Ilse te horen. Dat ze dan op Miss Politician en Far Away speels, krachtig en fel kan klinken, is een leuke verrassing. Elk van de volgende nummers heeft ook een eigen identiteit, wat Ilse en haar producer heel netjes hebben gedaan. Haar meest recente single, de derde afkomstig van deze cd, is I Love You en dat is helaas weer een saai nummer. Het was geen slecht idee geweest één van die speelsere nummers uit te brengen als single.

Alhoewel de cd een aantal standaard nummers bevat, is er genoeg leuks te vinden. Ilse brengt het feilloos en haar stem klinkt geweldig. Jammer dat ze zo in de ballads blijft zitten, want op deze cd is te horen dat ze juist die fellere nummers geweldig doet. Die zijn een stuk interessanter. Dat ze haar plek op aarde verdient als popzangeres is duidelijk. Het wordt tijd dat ze doorbreekt in Amerika en de rest van de wereld.

Label: Universal Music Releasedatum: 16 juni 2006