Boek: Kajsa Ingemarsson - Kleine gele citroenen

Cindy
Agnes is gelukkig met haar vriend, trouwe hartsvriendin en haar goedbetaalde baan in één van de beste restaurants van Stockholm. Helaas kan haar baas zijn handen niet thuishouden net als haar vriend, maar die bij een andere vrouw. Agnes raakt daarop op dezelfde dag haar baan en haar relatie kwijt. Na een paar weken zwelgen komt Agnes haar oude schoolvriend Kalle tegen, die plannen heeft om een nieuw restaurant te openen. Hij vraagt haar om advies en biedt haar een baan aan, die Agnes meteen enthousiast aanneemt. Samen maken ze er een hip en fris restaurant van, met gele muren, rode kussens en een grote vaas vol citroenen voor het raam. De klanten komen echter maar mondjesmaat en de komst van recensente Lola, die restaurants kan maken of breken, blijft maar uit. Het restaurant staat op de rand van faillissement en ondertussen heeft Agnes ook haar handen vol aan haar opdringerige nieuwe onderbuurman, die steeds maar weer op blijft duiken in het restaurant.

Kleine gele citroenen is een chicklit, maar toch ook weer niet. De frisheid en het luchtige sarcasme dat Kajsa Ingemarsson erin verwerkt heeft geven dit boek een licht tintje. Het is geen zwaar 'hij houdt van me, hij houdt niet van me en als je lipstick maar goed zit' – boek. Het beschrijft op speelse wijze een stukje uit het interessante leven van Agnes Edin en de stress van het runnen van een nieuw restaurant. Er gebeuren veel dingen in het boek, waardoor het geen moment – ondanks de soms wat langdradige schrijfstijl – verveelt. Dit komt ook door de vele details en de spanning en vaart van de culinaire wereld die Ingemarsson beschrijft. Alles is beschreven in een warme Zweedse sfeer, wat het boek karakter geeft. Binnen het genre is dit frisse boek zeker een aanrader.

Kajsa Ingemarsson is cabaretière en een van de populairste schrijfsters van Zweden. Kleine gele citroenen is haar eerste roman in vertaling en was de best verkochte pocket in 2005 in Zweden.

Uitgever: Uitgeverij De Kern ISBN: 9789032510817 Pagina's: 302