Boek: Jack Wheely - Het leven van een hoerenjong.

Patrick (maduropa)
Het leven van een HoerenjongHet leven van een Hoerenjong, niet direct de meest zonnige titel als je hem zo leest. Ook niet meteen iets waar je echt wat bij voor kunt stellen. Toch heeft een schrijver deze titel gekozen omdat het gewoon de naakte waarheid is. Jack Wheely, (een pseudoniem) beschrijft zijn hele leven in dit pakkende boek. Geen geromantiseerde of verbloemde waarheid en andere onzinnigheden. Jack, want dat past beter bij Wheely dan Jaap, heeft een vrij ellendige jeugd gehad bij zijn moeder. Zijn vader is via een alternatieve scheidingsmethode als militair naar Nieuw Guinea gegaan, en nooit meer teruggekeerd naar zijn gezin met drie kinderen. Jack had een tweelingbroer en een oudere zus. Dan komt de titel van het boek aan het licht, en moeder krijgt er nog een kleine bij. Al die ellende en gebrek aan liefde zorgen ervoor dat op vroege leeftijd zijn eigen sterke karakter kan vormen. Als hij dan in contact komt met een baptistengemeente vormt dat een tweede sterke peiler in zijn leven.

Jack laat zich op jonge leeftijd door de kinderbescherming zelf uit huis plaatsen, en verkrijgt daarbij zelfs de mogelijkheid om zelfstandig op kamers te kunnen wonen in plaats van een internaat. Mede door zijn wilskracht, doorzettingsvermogen en "brutaliteit" weet hij zichzelf een plaats in de maatschappij te vechten. Vele hindernissen weet hij te overwinnen, totdat hij wordt ingehaald door het nail-patella syndroom. Deze genetische afwijking was bij zijn geboorte al herkend, maar zorgt er op zijn dertigste voor dat hij uiteindelijk aan zijn benen geheel verlamd is. Hij is dan net voor de tweede keer vader geworden.

Jack Wheeley is de schrijver van zijn eigen verhaal, maar ook de schrijver van zijn eigen leven. Al op jonge leeftijd heeft hij het heft in eigen handen genomen, en zelf zijn eigen koers gekozen. Het boek is geen romantische biografie geworden, maar redelijk rechttoe en rechtaan. Hij vertelt het verhaal zoals hij het je ook persoonlijk zou kunnen vertellen, met een biertje of kopje koffie erbij. Wat af en toe een klein probleem kan zijn is dat je de leeftijd van Jack of het verhaal vergeet bij te houden. Dan kan het zijn dat je je soms even moet afvragen waar het precies thuishoort. Een hoofdstuk kan soms meerdere jaren bestrijken waarin hij een functie creëerde, tot hij deze weer verloor of opgaf voor een nieuwe uitdaging. Het is echter een boeiend geheel, met heel wat rauwe en ongepolijste kantjes die het verhaal juist zijn unieke beeld geven. Het is een zeer pakkende geschiedenis over een man, die met veel wilskracht en intelligentie iedere keer toch weer heeft moeten vechten tegen alle problemen die hij tegenkwam.

Het boek is in eigen beheer met behulp van uitgever Simon Voogd uitgebracht. Op de website www.jack-wheely.nl kun je nog meer informatie vinden.

Uitgever: Uitgeverij Simon Voogd ISBN: 9789086030095 Pagina's: 252