CD: Shadows Fall - Threads of Life

Rick (Toffe_Ellende)
Met bands als Killswitch Engage, Lamb of God, Trivium en dit Shadows Fall valt er weer wat te beleven binnen de Amerikaanse metalscene. Er wordt door sommigen al gesproken van een 'New Wave of American Metal'. Naar de release van het nieuwe Shadows Fall-album Threads of Life wordt in ieder geval reikhalzend uitgekeken. De band zit al jaren in de lift en de doorbraak naar een groot publiek lonkt.

Shadows Falls roots liggen -net als die van Trivium- oorspronkelijk in de metalcore en melodische deathmetal. Trivium maakte met The Crusade vorig jaar een breuk met dat verleden door zich meer toe te leggen op thrash- en melodische metal. Shadows Fall volgt hetzelfde pad op Threads of Life. Metallica en Slayer zijn de voornaamste hulpmiddelen daarbij, maar de band laat zich niet beperken door de thrash alleen. De zang van Brian Fair is diverser dan die van James Hetfield of Tom Araya. Van gegrom en geschreeuw tot heldere zang; een gebruikelijke formule die ook wordt toegepast bij de eerder genoemde bands. Fair wordt daarin ondersteund door twee gitaristen (Jonathan Domais en Matt Bachand). Met name bij een puur metalcore nummer als 'Dread Uprising' geeft die extra zangpartijen een 'hardcore'-tintje. De band bestaat verder uit Paul Romanko (bas) en drummer Jason Bittner die zorgen voor de fundamenten van de strak georganiseerde en dichtgetimmerde sound.

Threads of Life's eerste klap is een twee euro muntstuk waard. 'Redemption' zet de toon door de mix van thrash/metalcore en veel melodie. Het ligt weliswaar in de lijn met een song als 'What Drives the Weak', maar is minder direct en bedacht. Ook het groovende 'Burning the Lives' is een stapje vooruit in vergelijking met de sound van The War Within uit 2004. Technisch en melodisch gezien trekt Shadows Fall alle registers open. 'Storm Winds' en 'Failure of the Devouts' behoren daarentegen tot de ouderwetse stampers waarvan er nog genoeg te vinden zijn op dit album.

Met 'Another Lost Hero' verkiest Shadows Fall het pad van de commercie. In navolging van het succes van Stone Sour heeft de band een powerballad van formaat geschreven. De song breekt het album in tweeën en zorgt voor de nodige dynamiek zoals 'The Unforgiven' en 'Fade to Black' dat voor Metallica deden. Het meest epische nummer is 'Final Call' en kan het beste gezien worden als Threads of Life in een notendop. Alle stijlen komen terug in deze dynamische compositie. De productie was in handen van Nick Raskulinecz die eerder albums van Ash, Foo Fighters, Stone Sour en Velvet Revolver produceerde.

Het album zakt nergens in elkaar en wordt na elke luisterbeurt beter. In de review van het laatste Trivium-album zei ik dat die band wel eens het stokje van Metallica kan gaan overnemen. Nu ik Threads of Life heb gehoord ben ik er van overtuigd dat er meerdere gegadigden zijn.

Label: Roadrunner Releasedatum: 3 april 2007