DVD: The Cave Of The Yellow Dog

Harry (Dinosaur_Sr)
In de schitterende weidsheid van het Mongoolse landschap leeft een nomadenfamilie met zijn kudde schapen. De oudste dochter Nansal vindt in een grot een zwerfhond die ze Zochor noemt. Ze houdt hem, tegen de wil van haar vader die bang is dat hij contact met wolven heeft gehad. Op een dag verdwaalt Nansal op de steppe en ze komt bij een oude vrouw die haar de regels van reďncarnatie uitlegt: de ziel verhuist van lichaam naar lichaam tot ze een hond wordt om daarna, in zeldzame gevallen, als mens geboren te worden. Moet hond Zochor zo meteen alleen achterblijven, als het gezin zijn tenten opbreekt en verder trekt?

Een film die zich afspeelt in de Mongoolse steppe kan al bij voorbaat bijna niet mislukken. Prachtige vérdragende beelden, landschappen en mensen gebeeldhouwd uit rauwe beeldgeniekheid. Wie ooit in de Tibetaanse of Mongoolse steppe geweest is, kan bovendien beamen: de mens wordt vermalen tot volstrekte nietigheid bij de grootsheid van natuur, luchten en weersinvloeden. De familie Batchuduun is ondermeer getekend met altijd rode wangen door het eenzame en eenvoudige leven in onherbergzame natuur, en is volstrekt authentiek in hun leven rondom hun yurt en de dieren.

De familieleden zijn namelijk ook werkelijk geen acteurs. Regisseuse en scenariste Byambasuren Davaa bedacht een bijzonder concept. Wonend in Duitsland, maar van Mongoolse komaf, ging ze met een bescheiden crew naar Mongolië. Geďnspireerd door een spriritueel-traditionele Mongoolse vertelling wilde ze deze film maken, maar niet met acteurs. Ze zocht naar een nomadenfamilie, van de juiste samenstelling en voldoende modern alsmede enthousiast om aan dit bijzonder idee mee te werken (een experiment mag ik het al niet meer noemen, denk ik). Normaal vertolkt een acteur een rol, hier speelt zich de film af in het echte leven, in al haar eenvoud en soberheid. The Cave Of The Yellow Dog lijkt daarmee op een combinatie van een documentaire en een simpele vertelling.

Het levert prachtige beelden op, met een subtiele morele ondertoon. Eenvoud, onschuld en betovering, een heel basale vorm van geluk. Geen special effects of andere trucages; niet dat dat nodig zou zijn, aangezien het Mongoolse landschap en de spelers al spectaculair genoeg is. De film is Mongools gesproken en Nederlands ondertiteld. Als optie kan ook voor Franse spraak gekozen worden, maar dat doet absoluut afbreuk aan de originele sfeer van de film. Een fascinerende reis met minimale middelen en verhaal in een verre wereld.

Als extra's zijn een aantal trailers toegevoegd, die verder niet bijzonder de moeite waard zijn. Het volstrekte tegendeel geldt voor het interview met Byambasuren Davaa, dat een interessant en inspirerend inzicht geeft in de gedachten achter de film en hoe de film tot stand is gekomen. Verder is nog een separaat hoofdstuk voorhanden met foto's van de film.

The Cave Of The Yellow Dog is daarmee zeer de moeite waard. Byambasuren Davaa maakte haar debuut met 'The Story Of The Weeping Camel', over een verstoten kameeltje dat door een muziekritueel weer verzoend wordt met zijn moeder. The Cave Of The Yellow Dog is een prachtige film in dezelfde lijn. De eenvoud, rust, originaliteit en devotie waarmee Byambasuren Davaa haar Mongoolse traditie met moderne film vermengt, is bewonderenswaardig. Hartveroverend en stemt tot nadenken.

Label: Contact Film/Filmfreaks Releasedatum: 21 maart 2007 Kijkwijzer: Waardering: