DVD: Nachtrit

Lars (detulp050)
Eind jaren negentig waren er genoeg redenen om de taxi eventjes te mijden. De zogenaamde taxi-oorlog leverde heuse veldslagen op tussen verschillende bedrijven en het imago van de taxiwereld kreeg een flinke deuk. Voor veel mensen was het moeilijk te begrijpen waarom sommige taxibedrijven zoveel problemen hadden met de toen nieuw ingevoerde taxiwet. De film Nachtrit biedt wat dat betreft een dramatische blik in het leven van een gewone jongen van de straat, die diep in de ellende raakt door de nieuwe taxiwet en de wereld van het grote geld.

Frank Lammers speelt de sjofele taxichauffeur Dennis. Hij rijdt in een oude Amerikaan voor zijn baas en draagt keurig zijn pacht af. Zijn grote droom is om voor zichzelf te beginnen en samen met zijn broer een limousineservice te starten. Zijn baas had hem een dure vergunning beloofd, maar het blijkt dat hij achter het net vist. Dennis' droom ligt in duigen en hij besluit de hulp te zoeken van ene 'Ome Jan'. Die helpt hem voor veel geld aan een lening en een vergunning, maar zegt er niet bij dat deze vergunning binnenkort waardeloos is. Door een nieuwe wet kan iedereen een vergunning krijgen, waardoor de markt open komt te liggen en de concurrentie toeneemt. Dennis zit klem: met een schuld van meer dan 300.000 gulden (met een fijne rente van negentien procent) en een vergunning die waardeloos is, knokt hij voor zijn bestaan. Voor sommige chauffeurs blijkt de vrije markt wel heel erg beklemmend te zijn en Dennis belandt midden in de taxi-oorlog.

Nachtrit, de titel verwijst naar de meest winstgevende ritjes voor de chauffeurs, past uitstekend binnen de reeks recente dramafilms van Nederlandse bodem. De rauwe sfeer, die we ook zagen in 'De Dominee' en in mindere mate in 'Simon', weet ook hier te imponeren, waardoor Nachtrit boeit en ervoor zorgt dat je meeleeft met tragedie van de hoofdpersoon. Jammer genoeg kent Nachtrit niet een altijd even hoog tempo; er worden te veel zijweggetjes bewandeld waar de kijker op kan verdwalen. Qua cast is de film niet altijd even sterk: aan de ene kant weet bijvoorbeeld Frank Lammers echt te imponeren, terwijl andere karakters juist vreselijk teleurstellen. Voor de kijker is het soms storend dat geïntroduceerde karakters een grote rol binnen het verhaal lijken te gaan spelen, maar vervolgens zonder enige uitleg wegblijven in de rest van de film. De scènes waarin chauffeurs serieus los gaan op elkaars wagen zijn ook niet altijd even indrukwekkend; de figuranten hebben klaarblijkelijk besloten dat woede gelijk staat aan oerdrift en beuken zonder enige emotie in op elkaars glimmende Mercedessen. Voor de actie hoef je Nachtrit dan ook niet aan te schaffen, daarvoor is de film te veel een portret van een eenzame man die vecht tegen het onrecht waar niet tegen te vechten valt.

De release op dvd is vrij netjes. Alhoewel de film veel donkere beelden kent, zijn deze toch goed te zien en ook qua geluid zit het wel snor. Daarnaast biedt de dvd een aantal extraatjes, waaronder een uitgebreide 'making-of', een kijkje op de set en beelden van de uitreiking van het Gouden Kalf dat de film won op het Nederlands filmfestival 2006. De extra's zijn niet echt intrigerend te noemen, mede doordat er weinig ruimte is voor zelfkritiek.

Nachtrit biedt een interessante kijk op het leven van een chauffeur tijdens de taxi-oorlog. Alhoewel de cast niet altijd even sterk is en het verhaal zo zijn ups en downs kent, weet de film in het algemeen sterk te boeien. Dat komt niet alleen door de heerlijke Amsterdamse uitstraling van de lokaties, maar ook doordat je je als kijker goed kunt verplaatsen in de situatie waarin sommige chauffeurs zich bevonden.

Label: A-film Releasedatum: 22 maart 2007 Kijkwijzer: Waardering: