DVD: La Vie de Chateau

Erik (getikte_rik)
Franse komedies uit de jaren '60, ze zijn er. Niet alleen het bekende werk van Louis de Funès, maar ook onbekendere titels, zoals La Vie De Chateau uit 1966, van regisseur Jean-Paul Rappeneau (Cyrano De Bergerac). Sinds eind januari is de film als eenvoudige release verschenen op dvd, mono en in zwart-wit.

Ondanks dit gedateerde uiterlijk en geluid van de film, én het trage tempo, weet La Vie De Chateau in de anderhalf uur dat ie duurt toch zeker een mooie spanningsboog op te bouwen. Okee, dat duurt eventjes omdat de film ook erg langzaam uit de startblokken komt. We zien het gemoedelijke landschap met het kasteel waar het verhaal zich afspeelt, maar lang kan de rust niet duren, want de plaats van handeling is aan de Normandische kust, en het is de lente van 1945, vlak voor D-Day!

Het kasteel, waar Jérome (Phillipe Noiret) met zijn dominante moeder en zijn mooie vrouw Marie (Catherine Deneuve) woont, krijgt op een dag bezoek van een Franse spion. Hij heeft een oogje op Marie, die hij stiekem achtervolgt. Zij verveelt zich stierlijk in het kasteel, en wil liever feestvieren in Parijs.
Hoewel het kasteel aanvankelijk weinig last lijkt te hebben van de oorlog, is er op een gegeven moment ook een Duitse legereenheid gelegerd vlakbij het kasteel. De bevelhebbend officier heeft namelijk óók een oogje op Marie.

Ondertussen woedt de oorlog voort, maar erg veel last lijken de verschillende partijen daar niet van te hebben. De strijd om de hand van Marie lijkt immers veel groter: die "oorlog" gaat namelijk tussen het Franse verzet, een Duitser en haar eigen man Jérome. Het is dan ook vooral de vraag of deze slome duikelaar zich zal weten te ontpoppen als held, in deze sympathieke komiedie.

Met het acteerwerk zit het wel goed. Catherine Deneuve en Phillipe Noiret zijn grootheden in Frankrijk, en daar buiten zijn ze respectievelijk bekend van recentere films als Dancer In The Dark en The Postman. La Vie De Chateau stamt daarentegen uit 1966, en na een minuut of tien kijken heb je daar ook doorheen geprikt; het is vooral een degelijke, vermakelijke film.

Label: Paradiso Home Releasedatum: 27 januari 2007
Kijkwijzer: Waardering: