DVD: Elvis Lives

Phedre77
Dat Elvis Presley stiekem nog leeft, horen we wel vaker. Zo af en toe schijnt hij weer gesignaleerd te worden. Naar aanleiding van Elvis' 25e sterfdag (16 augustus 1977) heeft men echter in Memphis een concert georganiseerd met zijn originele bandleden en achtergrondkoortjes. Elvis zelf kan, in tegenstelling tot wat de geruchten ons doen geloven, niet komen opdagen. Men heeft hier met een leuk stukje techniek een oplossing voor bedacht. Tijdens het concert speelt men filmmateriaal van een oud concert van Elvis af op een enorm doek dat midden op het podium hangt. Hierdoor is er voor het publiek de redelijke illusie te creëren dat Elvis inderdaad een 'live'-concert geeft. Natuurlijk is het niet zo realistisch dat er mensen zijn die daadwerkelijk zullen denken dat Elvis een come-back maakt, maar het is toch een uniek concert en deze dvd daarbij een unieke dvd.

Bijna dertig jaar na zijn dood is Elvis nog steeds de King of Rock 'n Roll. Nog niemand heeft deze charismatische man met de unieke stem (en heupen) van zijn troon gestoten. Dat hij zelfs nu aantrekkingskracht uitoefent op publiek van allerlei pluimage is duidelijk. De dvd start met wat opmerkingen van vertrekkende bezoekers en daaruit blijkt dat jong en oud van dit concert genoten heeft. Meisjes die tien jaar na zijn dood zijn geboren zijn even enthousiast als hun oudere buren, die destijds wellicht het hele drama van zijn dood hebben gevolgd. Dit keer is het waar: Elvis lives!

Dat het concert vele malen indrukwekkender moet zijn dan de dvd, is meteen duidelijk. De beelden zijn prachtig in elkaar gezet en Elvis is opnieuw ingekleurd. Juist door deze opzet is duidelijk dat je erbij had moeten zijn. De grijsharige bandleden worden bij solo’s in beeld gebracht met hun jongere variant op de achtergrond. Dat en hier en daar een koorlid eventjes moet gaan zitten, neemt niemand ze kwalijk. Een briljant idee van de organisatie, maar waar het geweldig werkt voor een liveconcert komt het toch vele malen minder over op dvd. Elvis klinkt geweldig en de beelden zijn mooi. De 27 songs worden subliem uitgevoerd. Maar uiteindelijk zit niemand echt te wachten op die voormalige bandleden en koortjes van Elvis. Het draaide toen en het draait nu nog steeds immers allemaal om de grote man himself. Derhalve is deze dvd voor de Elvisfan een must, maar voor ieder ander slechts een leuk uitgevoerd idee.

Label: Coming Home Music Releasedatum: 12 februari 2007 Kijkwijzer: Waardering: