Boek: Paul Goeken - Spaanse Furie

Patrick (maduropa)
SubheaderTijdens een overleg tussen verschillende Baskische bewegingen loopt een van de deelnemers kwaad weg. Een paar dagen later belandt een brief met uiterst serieuze dreigementen bij de kranten en de diverse instanties. Een nieuw ultimatum aan de Spaanse regering voor een vrij Baskenland. De eiser, een nieuwe partij genaamd "El Fuego de los Vascos" wil dat de zeven Baskische provinciën worden teruggegeven aan het volk. Indien men niet binnen vier dagen aan de eis zal voldoen, zullen er bloedige aanslagen volgen. Als enkele dagen later het eerste slachtoffer valt, gaan de speciale eenheden met man en macht op zoek naar de daders.

Paul Goeken is geboren in Nederland en emigreerde in 1999 naar de Canarische Eilanden. Hij heeft intussen vijf boeken op zijn naam staan. Daarvan gaan er nu drie over Alfonso Silva, hoofd van de Nueve, de elite-eenheid van de Spaanse geheime dienst. Paul is zelf gediplomeerd duikinstructeur, en heeft ook een tijdlang een duikschool gehad. Nu rekent hij tussen het schrijven door af met de klanten die in zijn souvenirwinkel komen. Zijn vrouw verzorgt de inkoop en de zakelijke kanten. De duikervaring neemt hij geregeld mee in zijn boeken, zo ook in Spaanse Furie.

Spaanse Furie is dan het derde deel in de reeks met Alfonso Silva, toch is het niet per se nodig om de eerdere twee delen eerst te lezen. Wel is het noodzakelijk om alle hoofdpersonen in het verhaal in de gaten te houden voor een goed overzicht. Daarnaast is een basaal inzicht over de Baskische situatie zeker een voordeel te noemen, al is het om eerder een klik te krijgen over het hoe en waarom. De schrijver geeft echter meer dan voldoende informatie hierover zonder belerend over te komen. Het verhaal leest vlot door en het is moeilijk om het tussendoor even weg te leggen. Soms lijkt het plot op een schaakpartij, waarbij de spelers elkaar proberen af te troeven door zoveel mogelijk zetten vooruit te kunnen denken.

Qua onderwerp en setting zou je misschien niet direct denken dat het hier om een Nederlandse schrijver gaat, maar niets is minder waar. Deze zich in Spanje afspelende thriller heeft dus in ieder geval geen last van een vertaling naar het Nederlands. We krijgen hem voorgeschoteld zoals de schrijver dat ook wilde.

Uitgever: Uitgeverij AW Bruna ISBN: 978022992449 Pagina's: 334