DVD: Heroes - seizoen 2

Lars (detulp050)
Na een bijzonder succesvol eerste seizoen van de Amerikaanse serie Heroes kon een vervolgseizoen natuurlijk niet uitblijven. In tegenstelling tot andere series werd het seizoen echter niet afgesloten met een behoorlijke cliffhanger, maar leek het verhaal tot op zekere hoogte te zijn afgerond. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het tweede jaar eigenlijk een verhaal op zichzelf is, met dezelfde karakters en een paar onopgeloste mysteries van het voorgaande seizoen. De serie werd uitgezonden door RTL5 en is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

De grote held van het eerste seizoen, Peter Petrelli, speelt in de tweede serie een iets kleinere rol dan in het voorgaande. Met een gewist geheugen wordt hij door een stel dieven aangetroffen in een afgesloten container in Cork, Ierland. Hij weet niet meer wie hij is en gaat op zoek naar zijn oude identiteit. Ondertussen is Hiro verzeilt geraakt in het Japan van de zeventiende eeuw, waar hij zijn held Takenzo Kensei ontmoet. Zijn grote idool blijkt echter niet zo'n held te zijn als in de geschiedenisboeken staat. Ondertussen heeft Claire moeite om te wennen aan haar nieuwe leefomgeving, terwijl haar vader zich steeds meer gaat bemoeien met de Heroes. Het blijkt namelijk dat de wereld weer eens gered moet worden en er zijn nogal wat mensen die hun invloed daarop willen laten gelden. Zo is er 'The Company', een instelling die bijzondere plannen heeft met de helden en blijken de ouders van de helden een bijzonder duister verleden met elkaar te delen. Het is onduidelijk wat ieders intenties zijn, waardoor de helden soms lijnrecht tegenover elkaar komen te staan.

Naast de 11 afleveringen van het tweede seizoen bevat de release ook een aparte disk met de extra's. En qua extra's stelt ook dit tweede seizoen niet teleur. Bij elke aflevering is er de mogelijkheid om een commentaartrack af te spelen, waarbij bedenker Tim Kring zijn visie geeft op de aflevering. Daarnaast vind je op de extra disk de meeste extra's, zoals een flinke hoeveelheid verwijderde scènes. Het gaat daarbij helaas niet om de meest boeiende fragmenten, maar voor de fans zeker leuk om eens te bekijken. In de 'behind the scenes' vertellen bedenker Tim Kring en de belangrijkste hoofdpersonages over het tweede seizoen en hoe dat aansluit op het voorgaande. Ook is er een special met twee regisseurs van de serie, waarin ze vertellen over de cast en de special effects en zijn er beelden van de repetities, storybooks en dergelijke.

Naast de extra's die vooral gaan over het maken van de serie, zijn er ook nog een aantal andere extra's op de disk te vinden. Zo bevat de schijf twee fictieve documentaires, 'The Drucker files' en 'Kensei documentary', waarin er een geloofwaardig beeld wordt geschetst van situaties en personages uit de serie. Tot slot bevat de box een interessant alternatief einde van het seizoen en een preview van seizoen drie.

Dat je serie wordt getroffen door een staking in Hollywood, dat is te begrijpen. Dat je seizoen daardoor maar 11 afleveringen telt, in plaats van een stuk of 20, dat is ook nog prima te volgen. Maar wat absoluut niet door de beugel kan, is dat de box van het tweede seizoen van Heroes gewoon dezelfde adviesprijs heeft gekregen als de box met meer dan 20 afleveringen. Waar de box van het eerste seizoen nog zeven (!) disks telde, daar zijn het er nu vier.

Het tweede seizoen van Heroes lijkt veel op het eerste seizoen, maar dat betekent niet dat Heroes aan kwaliteit heeft ingeboet. De fans zullen halsreikend uitkijken naar het derde seizoen, dat momenteel wordt uitgezonden in de Verenigde Staten. Niet alleen vanwege de nieuwe verhalen, maar vooral omdat de serie nu wel behoorlijke cliffhangers kent. De serie is gewoon echt weer de moeite waard, daar bestaat geen twijfel over, maar de prijs van ¤ 39,95 is idioot hoog.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 21 september 2008 Kijkwijzer: Waardering serie: Waardering extra's: