DVD: Baas in eigen bos

Lars (detulp050)
In de wereld van de animatiefilms is originaliteit een schaarste. Bijna altijd zijn de karakters in de films dieren en de onderwerpen verschillen ook niet altijd evenveel. Zo zagen we in Madagascar hoe een aantal dierentuindieren per ongeluk terecht kwamen op het gelijknamige exotische eiland en zich er maar moest zien te redden. In Over the hedge bleven de dieren wel op de zelfde plek maar maakte hun bos plaats voor een nieuwbouwwijk, waardoor de dieren wederom moesten wennen aan hun nieuwe omgeving. Ook in de nieuwste animatiefilm, Baas in eigen bos (of in het Engels Open Season, moeten de hoofdkarakters zich redden in de wildernis.

Hoofdpersoon in Baas in eigen bos is de tamme Grizzlybeer Boog. Hij is de ster in een soort boswachtershow aan de rand van het bos, met een leventje waar een oververzorgde poedel nog jaloers op zou zijn. Compleet tevreden met zijn leven wordt hij op een dag geconfronteerd met een akelig gezicht. Een aangereden hert, Elliot, ligt vastgebonden op een auto en staat op het punt geslacht te worden door de akelige jager Shaw. Boog kan het niet over zijn hart verkrijgen om het arme hert daar zo te laten liggen en bevrijdt hem. Het is voor Boog het begin van het einde van zijn luizenleventje, want Elliot is daarna niet meer weg te slaan bij Boog. Elliot verleidt Boog namelijk om met hem het echte leven te proeven en al snel raakt Boog in de problemen. Door zijn gedrag wordt hij geschrapt uit de show en moet hij van de lokale sheriff terug worden gezet in de bossen. Het jachtseizoen breekt bijna aan en hij wordt daarom ver van het jachtterrein vrijgelaten. Jammer genoeg raakt Boog door Elliot weer in de problemen en belandt hij temidden van de nietsontziende jagers. Samen met de bewoners van het bos moeten ze de jagers om de tuin zien te leiden.

Alhoewel Baas in eigen bos weinig origineel is, weet de film op een aantal vlakken zeker te vermaken en te verbazen. Het begint met de hoofdrolspelers, die op bijna karikaturale wijze zijn geportretreerd en in die hoedanigheid alle vrijheid hebben om de meest malle strapatsen uit te halen. Maffe situaties in een lokale supermarkt, een bizarre veldslag tussen konijnen en jagers en een merkwaardig wildwateravontuur zorgen ervoor dat je continu wordt vermaakt. De dubbele laag -er is zowel aan volwassenen als kinderen gedacht- in de film maakt de film geschikt voor beide doelgroepen, zodat je je niet hoeft te ergeren aan een te simpel plot. Het verhaal kent weinig diepgang en het is niet altijd duidelijk wat de karakters bezielt, maar dat hoort gedeeltelijk bij de idioterie die de film soms bewust uitstraalt en het geheel ook zo vermakelijk maakt.

De release op dvd is bijzonder netjes. De computergeanimeerde film is heerlijk scherp en helder van kleur en ook het geluid is bijzonder goed. Naast de film zelf bevat de release met een enkele schijf toch een flink aantal extra's. Leukste feature is het 'Rad van Fortuin - De Bosversie', waarbij je met de karakters uit de film een hilarisch spel kunt spelen. Daarnaast zijn er een aantal features met betrekking tot de productie van Baas in eigen bos, waarbij niet alleen gekeken wordt naar de computeranimatie en het inspreken van de stemmen, maar je ook kunt zien hoe de karakters in andere talen klinken. Daarnaast bevat de dvd een aantal (matige) verwijderde scènes en een niet heel erg interessante commentaartrack van de makers van de film. Tot slot vind je op de dvd nog een aantal foto's, filmpjes en een aantal trailers van andere films.

Voor een zogenaamde 'single disc release' bevat Baas in eigen bos een flink aantal extra's voor een goede prijs. De film zelf is erg de moeite waard, voor zowel een jonger als ouder publiek. De bijzondere dieren en hun soms bizarre avonturen weten bijzonder te vermaken, al zitten er soms wel een paar dooie momentjes in de film. Het mag de pret verder niet drukken, want Baas in eigen bos is gewoon heerlijk pretentieloos vermaak.

Label: Sony Pictures H.E. Releasedatum: 28 februari 2007 Kijkwijzer: Waardering: