CD: The Fray - How To Save A Life

Eline (Numbie)
Meestal zijn we in Nederland er als de kippen bij met nieuwe muziek. Helemaal als het om popbands gaat als Keane, Snow Patrol en Coldplay. Met The Fray is er weer een band die in dit rijtje zo kan meedraaien, maar waar we relatief laat lucht van krijgen. Het album is in de VS immers al anderhalf jaar uit. Vraag blijft natuurlijk of The Fray met hun debuutalbum How To Save A Life nog wat kan toevoegen aan het genre dat al zo overbevolkt is.

Zanger en toetsenist Isaac Slade en drummer Joe King ontmoetten elkaar op de middelbare school. Samen met nog een schoolmaatje richtten ze The Fray op. De naam kozen ze uit een schaal met suggestie-post-it’s die op een eindexamenfeestje stond van één van de bandleden. In 2002 releasden ze de Reason EP die opgepikt werd door Denvers alternatieve muziekcircuit. Over My Head (Cable Car) werd de eerste single. Mede dankzij de succesvolle tv-serie Grey's Anatomy, waar het nummer werd gebruikt bij het spotje voor het tweede seizoen, steeg de roem van de band binnen enkele maanden naar een hoogtepunt.

In de VS is How To Save A Life al anderhalf jaar uit. Liefhebbers van het genre kennen de band ook al wel even, de overige luisteraars zullen de band voornamelijk herkennen aan het monotone stemgeluid van Slade. Dat is ook het eerste wat bij het beluisteren van het album opvalt. Slade is niet bepaald een sterke zanger in vergelijking tot genrecollega's als bijvoorbeeld Chris Martin. Zijn stemgeluid klinkt monotoon, vlak en zijn stembereik behelst net een octaaf. In nummers als Fall Away en All At Once zorgt bovendien de herhaling van de melodielijnen ervoor dat de neiging tot doorklikken wel erg groot word. Zijn stemgeluid verveelt enorm op die momenten. Maar, er zijn uitzonderingen. Op Vienna, een prachtige ballad, laat Slade horen dat hij wel degelijk weet om te gaan met zijn stem. Voor even klinkt hij fragiel en bevlogen. Ditzelfde geldt voor het slotnummer Trust Me. Maar buiten deze twee nummers blijft hij bij het overgrote deel van de nummers een beetje zeurderig en nasaal overkomen. Met als toppunt de pianoballad Hundred waarin Slade niet wordt opgevangen door z'n band en faliekant door het ijs zakt. Lang leve de doorklik-knop.

Wat meteen opvalt aan het album is dat het zeker een aantal draaibeurten nodig heeft. Zodra je door Slades stemgeluid weet heen te prikken, hoor je een set best redelijke popsongs. De één is alleen beter uitgebalanceerd dan de ander. Zo zijn de eerste drie songs van de plaat, She Is, Over My Head (Cable Car), en How To Save A Life liedjes die onmiddellijk in je hoofd blijven zitten. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dead Wrong waarbij je je ondanks de vele luisterbeurten kunt realiseren dat dit nummer er ook nog opstaat. Wat ze bovendien in vredesnaam met het nummer Little House wilden, lijkt een raadsel. In dit nummer wisselt relatief heftig gitaarwerk het pianowerk om de haverklap af. Alsof ze ter afwisseling even een uitstapje naar grunge wilden doen.

Bovendien kent het album te veel nummers die tussen wal en schip vallen. Songs als All At Once, Look At You en ook de titelsong How To Save A Life zijn eigenlijk liedjes die op geen enkel moment spannend worden. En dat ook helemaal niet willen zijn zo lijkt het. Desondanks werd How To Save A Life een grote hit in de VS en is het nummer ook in Nederland aangekondigd als de volgende single.

Maar of The Fray wat kan toevoegen aan het genre is nog maar de vraag. De band heeft over het algemeen wel fijne liedjes als She Is en Vienna, maar weet nog niet echt boven de massa uit te stijgen. Ze zoeken duidelijk nog naar de balans in hun geluid. Tot die tijd is How To Save A Life een prima plaat voor op de achtergrond.

Label: Epic Releasedatum: 19 februari 2007