CD: Testament - The Spitfire Collection

Rick (Toffe_Ellende)
Het blijft een merkwaardig verhaal. Testament, de eeuwige subtopper van de thrashmetal heeft door de jaren een aantal van de meest talentvolle metal-muzikanten aangetrokken en afgestoten. Als je alleen al kijkt naar het rijtje drummers dat ze versleten hebben: Gene Hoglan, Paul Bostaph, Dave Lombardo, John Tempesta, Chris Kontos en momenteel Nick Barker. Desondanks werd nooit het succes (en erkenning?) in de mate van 'De Grote Vier van de Thrash' bereikt.

Dit jaar moet het nieuwe album van Testament verschijnen. Het is het eerste album zijn sinds hun klassieke The Gathering uit 1999 en zal opgenomen worden met 4/5 van de originele line-up. Voor fans van de thrashband is het inmiddels dus een lange zit. Spitfire vult het gat met re-releases, best of's, een livealbum en nu met een compilatie van de Spitfire-jaren.

The Spitfire Collection herbergt muziek van Live at the Fillmore, Demonic, The Gathering, First Strike Still Deadly en Live in London. De cd bevat zo'n beetje alle Testament-klassiekers in een bepaalde vorm (studio, live of re-recorded) en is in dit opzicht redelijk volledig. De live-versies zijn strak uitgevoerd, de songkeuze van de studiotracks logisch. Maar gezien de overvloed aan compilaties voegt The Spitfire Collection weinig toe. Iedereen die de genoemde cd's in huis heeft, kent de songs of de versies van de songs. Voor nieuwe fans kan het vanwege de songkeuze wel een nuttige aankoop zijn. Het kan voor die mensen een visitekaartje zijn om de band vervolgens verder te onderzoeken. Mooi op tijd met het oog op de aanstaande release van het nieuwe album.

1. The New Order [live]
2. Souls of Black [live]
3. Practice What You Preach [live]