DVD: Wuthering Heights

Erik (getikte_rik)
In 1847 verscheen Emily Brontë's enige roman; Wuthering Heights. Het boek wordt gezien als één van de meest invloedrijke boeken uit de Engelse literatuur, en is dan ook meerdere keren nagespeeld en verfilmd. In 1978 werd Wuthering Heights bezongen in het prachtige, gelijknamige nummer van Kate Bush, dat haar eerste en grootste hit zou zijn. Dat jaar verscheen ook de vijfdelige tv-serie Wuthering Heights op de BBC. Nu, bijna dertig jaar later, is de serie opnieuw uitgebracht op een dubbel-dvd van 250 minuten.

Wanneer de drie lettertjes BBC op een hoes geplakt zijn, is dat doorgaans een goede indicatie dat we met een kwaliteitsproduct te maken hebben. We hoeven we ons dan ook geen zorgen te maken dat het tragische verhaal van de hoofdpersonen Heathcliff en Catherine niet goed wordt weergegeven.
Je kunt ook aan de dialogen merken dat men zo dicht mogelijk bij het geschreven werk van Brontë heeft willen blijven. Dat betekent beeldig en wollig taalgebruik bij het sfeervolle beeldmateriaal van de 'Woeste Hoogten' van Yorkshire, de streek waar auteur Brontë zelf ook opgroeide.

De serie begint wanneer ene Lockwood voor het eerst bij zijn verhuurder, Mister Heathcliff (Ken Hutchinson), op bezoek gaat. Deze Heathcliff heet hem niet erg welkom, en ook de andere bewoners van het huis zijn niet erg gastvrij. Helaas moet Lockwood door het slechte weer besluiten om te overnachten. In zijn slaap droomt hij de meest nare dingen, en wordt hij gekweld door de geest van Catherine Earnshaw (Kay Adshead). Wie dat is wordt duidelijk wanneer de serie op dat moment een fikse sprong terug in de tijd maakt.

We zien hoe Heathcliff als klein 'zigeunerjongetje' wordt opgenomen in de familie Earnshaw. Hij groeit langzaam toe naar dochter Catherine, maar wanneer de vader overlijdt neemt haar broer het huishouden over, die Heathcliff degradeert tot 'knecht'. Het verhaal, met standenverschillen als thematiek, neemt vervolgens een dramatische wending, en zal uitgroeien tot een duistere variant op het liefdesverhaal van 'Romeo and Juliet'. Of zoals de ondertitel luidt: 'Een liefde die klasse, tijd en dood overstijgt.'

Hoewel de serie wel de zware, duistere sfeer (en muziek) van het verhaal met zich meedraagt, is het met de beelden in deze serie van regisseur Peter Hammond soms droevig gesteld. Zo wordt vlak na de openingsscène Lockwood aangevallen door de honden van Heathcliff, maar zijn de afzonderlijke beelden qua geluid (Dolby Digital 2.0) en licht zo slecht in elkaar gemonteerd dat de scène totaal ongeloofwaardig overkomt. Nergens zie je in één shot dat de man daadwerkelijk door de honden aangevallen wordt.

Met de buitenscènes zit het wel goed, maar binnen lijkt en klinkt het alsof er een klucht wordt opgenomen terwijl het decor haast op instorten lijkt te staan. De acteurs spelen zo theatraal, dat deze versie van Wuthering Heights haast overkomt als een ouderwets toneelstuk in plaats van een mooi kostuumdrama.

Met het verhaal zit het snor. Toch is het jammer dat een tijdloos boek als Wuthering Heights qua montagetechniek soms wel erg gedateerd overkomt op deze dvd. Er zijn verder geen extra's op de dvd aanwezig; Wuthering Heights is niet meer dan 250 minuten lang genieten van 1847 anno 1978.

Label: Just Entertainment Releasedatum: 31 januari 2007
Kijkwijzer: Waardering: