DVD: Qlimax 2006

Erik (getikte_rik)
Voor iedereen die 25 november jl. niet naar de Arnhemse Gelredome ging, is in januari de dvd-registratie van Qlimax 2006 verschenen. Is het gelukt om in honderd minuten Show het bijna tien uur durende evement samen te vatten? Aangezien de dvd behalve The Show ook nog talrijke extra's als The Artists, The Crowd, Backstage, Pictures en Trailers bevat, en er ook nog een bonus-cd bij zit, zou je zeggen dat dit alles behalve een mager product is. Sterker nog: zijn vet, bruut en dik geen betere termen voor dit sterke staaltje hardstyle?

Qlimax is een initiatief van de Nederlandse organisator Q-dance, en het is ze op deze dvd gelukt om een mooi verslag van het event te maken. De DJ-sets zijn er natuurlijk wel flink voor ingekort, maar daar zijn het hoogtepunten voor. Of alle hoogtepunten erop staan? Die waren er genoeg tijdens het negen uur durende festijn, maar ook de dvd-kijker kan (na-)genieten van het hardstyle-feest.

Zo start The Show met Yves DeRuyter. Uiteraard gebeurt dat met het bijbehorende bombastische intro. Het beeld van het publiek bij de openingsceremonie is dan ook mooi om te zien: duizenden blauwe telefoonschermpjes worden opgeheven en filmen de gebeurtenissen on stage. Het resultaat van de ongetwijfeld meeslepende amateurbeelden kun je aanschouwen op sites als YouTube, deze dvd legt het allemaal een stuk geregisseerder vast. Neemt niet weg dat er ook veel beelden zijn uit het gemêleerde publiek, dat naast de harstylers ook ravers, gabbers en gewone, zich niet hip voordoende 'partypeepz' bevat. Mensen die gewoon zin hebben in een feestje.

(Bovenste foto en onderstaande foto's (c)Stanley/waterzooi.com) Elke set begint met een tamelijk uitgebreid intro, waarop met veel theater de aankomende DJ wordt aangekondigd. Tijdens de lange nacht dat het concert duurde was het een mooi rustmoment, op de dvd gaan door de korte sets (elke DJ zo rond de tien minuten) de intro's op den duur wel een beetje vervelen. Natuurlijk is het goed om de hele show zo veel mogelijk te ondergaan, maar met de remote in je hand wil je nog weleens een nummertje skippen. En dan wordt het breed uitgesponnen intro bij elk nummer soms wat irritant. Prachtig hoor, dat vuurwerk, de vuurspuwers, de fantastische lichtshow, maar er had wel iets meer muziek getoond mogen worden op deze verder redelijk uitgebalanceerde registratie.

Na Yves DeRuyter volgt DJ Ruthless, die door monniken met brandende fakkels, en veel tromgeroffel wordt aangekondigd. Hij is "Here to re-educate you!", en laat na wat scratches onder andere diens landelijk bekende jumpstyle-hit (met de lego-clip) horen, en het overbekende sampletje uit Living on Video van de Franse dance-act Pakito. Andere acts tijdens The Show na Yves DeRuyter zijn Showtek, Ruffian, Luna en Dana. Allemaal helden van hardstyle-minnende publiek. Dit publiek oogt soms wat tam, maar er zijn ook beelden van uitzinnig dansende feestbeesten. Dat alles met prima beeld- en geluidskwaliteit (echter wel alleen in 'All' in plaats van 'Pal'), en de 'tieten-shots' maken het feest voor de kijker compleet.

De extra's bestaan zoals gezegd uit The Artists, waar je alle dj’s even ziet vóór en na hun optreden voorbij ziet komen en The Crowd, waar mensen uit het publiek kort centraal staan. Verder is er de korte registratie Backstage, waar je onder andere kunt zien hoe het decor is opgezet, en zoals gezegd de Pictures en de Trailers.
Dan is er tenslotte nog een bonus-cd, gemixt door Alpha² (Alpha Twins). Wanneer ik die ook nog eens helemaal ga introduceren maak ik dezelfde, enige fout van de dvd: iets te veel langdradig geouwehoer, en iets te weinig muziek als netto-resultaat. Gelukkig dat de bonus-cd er dus is, waarvan je de tracklist onder andere hier kunt vinden.

Met het brute bruto-produkt zit het dus wel snor: de dvd Qlimax 2006 blijft een mooie registratie voor iedereen die nog even wil (na-)genieten van dit hardstyle-event.

Label: Q-Dance Releasedatum: 5 januari 2007 Waardering: