DVD: 13 (Tzameti)

Jelle Schot (JelleS)
Het debuut van de 28-jarige Georgisch-Franse regisseur Géla Babluani won onder meer de Grand Jury Prize op het prestigieuze Sundance festival en twee awards in Venetië. Je kan je een slechter begin van een carrière voorstellen. De kracht van Tzameti (dertien in het Georgisch) is het originele verhaal. Belachelijk dan ook dat de achterkant van de dvd en de trailer het belangrijkste uitgangspunt al verklappen. Deze review zal logischerwijs wat beperkter zijn. Het is een film die je eigenlijk zonder enige voorkennis moet zien.

Sébastian, de protagonist van deze thriller, (gespeeld door het broertje van de regisseur) vindt in het huis van een overleden opdrachtgever een envelop met o.a. een treinticket en hotelreservering naar een spel waar veel geld in om schijnt te gaan. Zonder na te denken haast hij zich naar het station, niet wetende wat hem allemaal te wachten staat. Op een kruispunt wordt hij opgewacht door een man die hem het nummer 13 laat zien.

Verder ga ik niet, maar neem maar van mij aan dat het een kijkbeurt waard is. Vooral de gedachten die door Sebastians hoofd moeten spoken als hij zich uiteindelijk realiseert dat er geen weg terug meer is, maken het interessant. De acteerprestaties zijn misschien vlak en er had meer psychologische diepgang in gekund, maar het blijft natuurlijk een low-budget debuut.

Zoals het een film noir betaamt is 13 geschoten in stijlvol zwart-wit. Goede close-ups, kale mise-en-scène en lage camerastandpunten zorgen voor een beklemmende sfeer. De spanning is niet zo groot door het redelijk makkelijk te voorspellen verloop, maar dat doet weinig van de kwaliteit af. Niets meer over lezen en gewoon die extraloze dvd halen.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 27 februari 2007
Kijkwijzer: Waardering: