CD: Blue Man Group - Audio

Jelle Schot (JelleS)
Sinds december 2006 staan de fameuze blauwe mannetjes in de Theaterfabriek te Amsterdam. Bovengetekende is daar ook geweest, en zoals je vooraf mocht verwachten was het inderdaad een wervelende mix van inventieve fysieke grappen, visuele effecten en muziek. Het spel tussen de drie wereldvreemde 'aliens' en het publiek was geweldig, verrassend, mooi en komisch tegelijk. Ook de muzikale begeleiding mocht er wezen. Gitaristen en drummers speelden boven het podium mee met de drie blauwe artiesten, die met allerlei constructies van pvc-buizen en metaal originele ritmes en melodieën wisten voort te brengen.

Onlangs besloot men het debuutalbum 'Audio' uit 1999 maar weer eens uit te geven. Nu was de muziek best aardig, maar een herrelease van een cd uit de vorige eeuw is toch wat overdreven. Vooral omdat het totaal niet werkt. De Blue Man Group is een complete zintuiglijke ervaring, en zonder het visuele element blijft er weinig meer over. De lichteffecten, beschilderde mannen die helemaal losgaan op allerlei drumtoestellen, hun verbaasde blikken als ze voor het eerst het instrument ontdekken, dat maakt de show allemaal de moeite waard. Op cd zijn het echter gewoon 14 aardige percussienummers, met af en toe unieke klanken ertussen door. Maar het is geen beleving zoals in het theater.

Misschien dat liefhebbers van groepen als Slagerij van Kampen hiervan kunnen genieten, maar voor de rest zal het een onnodige heruitgave zijn. Ga gewoon naar de show in de Theaterfabriek, dat is je geld wel waard.

Label: Virgin Releasedatum: 25 januari 2007 Waardering: