DVD: De Mierenmepper

Cindy
Wat is dat toch met films over insecten? Veel mensen gruwelen van een spin in de keuken of een pissebed in hun slaapzak, toch zijn animatiefilms met kleine kriebelende beestjes erg in trek. Dat moet Tom Hanks ook gedacht hebben toen hij het boek The Ant Bully van John Nickle weer tegenkwam, dat hij vroeger voorlas aan zijn zoon. Hij nam director John A. Davis en het animatieteam van Warner Bros. in de arm en maakte van het boek een gelijknamige animatiefilm, waarvan de Nederlandse versie De Mierenmepper heet.

Lucas 'de Vernietiger'

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.' Dat is de les die de jonge Lucas leert wanneer hij zijn waterpistool op een mierenkolonie richt en daarmee een groot deel van hun leefomgeving vernietigt. De mieren slaan terug met een magisch drankje waardoor Lucas krimpt tot het formaat van een mier en dwingen hem vervolgens mee te werken in hun kolonie. Eerst opstandig en kwaad, leert Lucas langzaam het belang van samenwerking en respect voor anderen. Hij maakt vrienden en leert zich steeds meer als een mier te gedragen. Wanneer de kolonie aangevallen wordt door de ongedierteverdelger die nota bene door Lucas zelf een paar dagen eerder ingeschakeld was, worden zijn pas aangeleerde eigenschappen zwaar op de proef gesteld.

Zoals wel vaker bij animatiefilms ziet de afbeelding op de dvd-hoes er aantrekkelijker en leuker uit dan de film zelf. John A. Davis creëerde eerder het karakter Jimmy Neutron en dat is duidelijk terug te zien. De mensen hebben weinig creatieve trekken en zijn slungelig, terwijl de insecten, op een enkeling na, soms te veel gelijkend aan de werkelijkheid zijn om visueel aantrekkelijk te zijn. Er zitten te veel 'grappige' karakters in de film, waardoor de humor vaak wat geforceerd overkomt en sommige dingen zijn gewoon erg ver gezocht. Toch verdient deze film het niet om af te worden gedaan als slecht, want dat is hij zeker niet. Het verhaal is goed, er is veel aandacht aan de animaties besteed en na een tijdje kun je er ook zeker van genieten. Een leuke verrassing zijn de extra's, en dan met name de uitgebreide making-of van de film die haast nog interessanter is dan de film zelf.

Op de dvd staat de originele versie van de film, met stemmen van o.a. Nicholas Cage en Julia Roberts, en de Nederlands/Vlaamse versie. Als je nog niet kunt lezen is uiteraard alleen de laatste een optie, maar zodra je dit wel kunt schakel dan heel gauw over op de originele versie, want de Nederlands/Vlaamse bezorgt je werkelijk kromme tenen. Voor kinderen tussen de 6 en 10 jaar is het een aardige film, waarbij sommige fragmenten wel op het randje zijn. Maar ben je een 'volwassen' animatie-liefhebber, dan mis je niets als je deze dvd overslaat.

Label: Warner Bros Releasedatum: 21 februari 2007 Kijkwijzer: