DVD: In search of Mozart

Hans-Robert (Adagio)
Ter gelegenheid van Mozarts 250e geboortejaar trad regisseur Phil Grabsky in zijn voetsporen. Hij maakte een muzikale ontdekkingsreis naar het ware verhaal achter de bekende componist. Het resultaat is de dvd In search of Mozart.

Vanuit Mozarts geboortehuis in Salzburg reist de kijker via Parijs naar Wenen: je wordt door Grabsky meegevoerd langs de vele vorstenhuizen, woningen en concertgebouwen waar Mozart heeft vertoefd. De regisseur ensceneert niets: hij maakt gebruik van interviews, brieven, beeltenissen en sfeerbeelden om zo Mozart een menselijk gezicht en een boeiende persoonlijke geschiedenis mee te geven.

De documentaire bevat mooie en sfeervolle reisbeelden die betrekking hebben op de vele plekken die Mozart heeft bezocht. Daarnaast zijn er een groot aantal werken van de componist te horen, al blijven veel stukken beperkt tot slechts een riedel van zo'n tien seconden als intermezzo of inleiding van een nieuw deel van de documentaire. Er wordt daarbij slim gebruik gemaakt van de ondertiteling om de titel van de composities aan te duiden. Dit maakt het erg makkelijk om de stukken te identificeren.

Er komen veel deskundigen aan het woord: naast musici, dirigenten en operaregisseurs kijken ook historici terug op het leven van de geniale componist die op zijn vijfde al zijn eerste stuk componeerde. Alle belangrijke gebeurtenissen in het leven van Mozart en de invloeden daarvan op zijn composities worden op deze wijze uitgebreid behandeld. Daarnaast worden veel brieven van Mozart voorgelezen, iets wat deze docu een persoonlijk tintje geeft.

Er wordt op deze dvd slechts gebruik gemaakt van stereo-geluid in de vorm van Dolby Digital 2.0. Een gemiste kans, al kan ik me voorstellen dat het lastig is om een documentaire als deze van 'echt' 5.1-geluid te voorzien. Overigens is het geluid verder van prima kwaliteit: de stemmen en muziekstukken klinken stuk voor stuk helder en duidelijk.

De dvd bevat naast de twee uur durende documentaire zo'n vijftig minuten aan extra's. Zo kun je tijdens de docu luisteren naar Engelstalig commentaar van Grabsky. Ook is er een interview met de regisseur op de dvd te vinden. Tot slot zijn er twee volledige werken van Mozart op het schijfje gezet: dit zijn Concerto in A for Clarinet (K622) en Concerto in E flat for Piano, No. 22 (K482). In de luxe dvd-verpakking is daarnaast nog een zestien pagina's tellend boekje opgenomen waarin een korte biografie van Mozart en een volledige lijst van uitvoeringen op de dvd is te vinden.

Door de opzet van de dvd is In search of Mozart interessant voor zowel geïnteresseerden op het gebied van geschiedenis als van klassieke muziek. De documentaire zit erg goed in elkaar en verveelt geen moment. Ik vermoed echter dat echte Mozart-liefhebbers weinig nieuws zullen leren van Grabsky's verhaal. Ik zou zeggen: wie de schoen past, trekke hem aan...

Label: Cinema Delicatessen Releasedatum: 1 februari 2007 Kijkwijzer: