DVD: Step Up

Danielle (Dansie)
Tyler (Channing Tatum) is een straatjongere en vult zijn dagen met basketballen en hangen met zijn vrienden. Wanneer zij inbreken bij de Maryland School of Arts wordt Tyler gepakt en krijgt hij een taakstraf. Hij moet schoonmaken op de school om de vernielingen te vergoeden. Iedereen op de school daar ziet hem als een kansloze mislukkeling, maar Nora (Jenna Dewan) komt er achter dat Tyler zelf ook danst. Wanneer haar danspartner geblesseerd raakt en ze geen geschikte vervanger kan vinden biedt Tyler zichzelf aan. Zal het gebruiken van de ongetrainde breakdancer haar afstudeerproject ten goede zal komen?

Channing Tatum en Jenna Dewan zijn in deze film dansers uit twee hele verschillende werelden. Zij traint hard in de hoop zich na afronding van haar studie te kunnen aansluiten bij een groot dansgezelschap; hij danst in clubs en op straat, puur voor de lol. Wanneer de twee worden samengebracht komen met hun werelden ook de verschillende dansstijlen (hiphop en ballet) samen. Tijdens de trainingen op de kunstacademie leren we ook een aantal medestudenten van Nora kennen. Een daarvan is Miles. Miles wordt gespeeld door de zanger Mario, ook wel bekend van de hit Let me Love You. Hij is verantwoordelijk voor de muziek van het stuk van Nora. Op deze manier wordt er ook aandacht besteed aan de muziek in de film. Op de soundtrack van de film staan een flink aantal sterke nummers zoals Get Up van Ciara. De titel van dit nummer zeg het al, het geheel is erg opzwepend en daardoor krijg je de behoefte om zelf ook te gaan dansen. Ook Bout it van 3lw en Yung Joc en Step Up van Samantha Jade zijn aanraders.

Waar de muziek, het dansen en ook het acteerwerk allen leuk zijn gedaan bestaat het verhaal helaas uit een hele reeks clichés. We volgen de relatie van Tyler en Nora en op een zijspoor het verhaal van Miles en Nora's vriendin Lucy. Beide keren komt het er op neer dat je de hele film blijft hopen dat het goed komt. Ook het idee dat Tyler als pleegkind eerst maar wat rotzooi trapte en vervolgens opeens een doel voor ogen heeft is weinig vernieuwend. Toch maken de dansscènes dat de film wel onderhoudend is. Een goed voorbeeld is de scène waarin de hoofdpersonen ons meenemen naar een discotheek waar iedereen vervolgens helemaal losgaat. Lucy staat op het podium te zingen, Miles verzorgt de muziek en Nora en Tyler houden een dance-off op de dansvloer met elk een eigen achterban. Ook de slotscène met de grote show is leuk om te zien. Alle stukjes komen samen en je ziet het eindresultaat van al wat zich opbouwde gedurende de film. Toch ontbreekt de chemie zoals die uit de slotscène van de originele Dirty Dancing.

De extra's van deze release zijn de moeite van het bekijken waard. Er zijn interviews met vrijwel alle belangrijke spelers uit de film, maar bijvoorbeeld ook met de regisseur en ieder die verantwoordelijk was voor de muziek. Deze interviews plus het beeldmateriaal van de trainingen voor alle dansscènes maken dat je de film weer met andere ogen bekijkt. Het dansen is gewoon ontzettend knap, respect daarvoor. Verder vind je nog een aantal videoclips van de soundtracks van de film en ook enkele trailers.

Uiteindelijk is de conclusie dat Step Up zeker een vermakelijke feel-good film is. Het verhaal is helaas net wat te dunnetjes en de boodschap, dat je om iets te bereiken alles op alles moet zetten, is niet echt overtuigend. Het komt gewoon niet over en dat is een gemiste kans. Het dansen en de muziek van deze film zijn wel erg lekker dus dat compenseert enigszins. De volgende keer alleen net wat meer diepgang graag, want anders kan je beter alleen de soundtrack halen.

Label: Warner Bros Releasedatum: 7 februari 2007 Kijkwijzer: Waardering: