Film: The Prestige

Jeroen (SamuelofSEK)

Christopher Nolan maakte in 2000 voor het eerst furore met Memento. Niet in de laatste plaats door het in omgekeerde volgorde vertellen van het verhaal. Daarna maakte hij het vrij onopvallend gebleven, maar zeker niet slechte Insomnia en als laatste wapenfeit was er natuurlijk de superhit Batman Begins, waarmee hij de Batman-franchise nieuw leven inblies. Nu komt Nolan met The Prestige. Eén van de twee illusionisten-films die zo ongeveer gelijktijdig werden gemaakt. De ander zijnde uiteraard The Illusionist. Beide films zijn overigens wel degelijk zeer verschillend qua uitwerking.

Zoals uit zijn eerdere films wel blijkt, houdt Nolan van goochelen met zijn verhalen en het is dan ook niet zo verwonderlijk dat hij nu komt met een film over twee rivaliserende illusionisten. Het idee voor de film kwam vlak na de opnames van Memento. Eén van de producers kreeg Christopher Priests boek The Prestige in handen en was er helemaal weg van. Zij gaf het boek aan Nolan die meteen geïntrigeerd was door het verhaal dat een combinatie was van science fiction, magie en geschiedenis. Volgens Nolan heeft de vertelstructuur van het boek overeenkomsten met de manier waarop illusionisten hun voorstellingen construeren. Dit idee sprak Nolan erg aan en het idee om hetzelfde te realiseren in een film was geboren. De regisseur krijgt hierbij ondersteuning van een zeer degelijke cast. De cast bestaat onder andere uit: Christian Bale (Batman Begins), Hugh Jackman (X-Men), Michael Caine (Children of Men), Scarlett Johansen (Lost in Translation) en David Bowie (Labyrinth).

Alfred Borden (Christian Bale) en Robert Angier (Hugh Jackman) zijn twee talentvolle illusionisten die vanaf hun jonge jaren al rivalen zijn die absoluut niet voor elkaar onder willen doen. Hun competitieve doch vriendelijke strijd neemt op een kwaad moment een treurige wending. Het noodlot slaat toe als Angiers vrouw verongelukt bij een truc waarin ze moet ontsnappen uit een gesloten watertank. Angier verdenkt Borden ervan om één van zijn ingewikkelde en niet afgesproken knopen te hebben gelegd waardoor zijn vrouw zich niet meer kon bevrijden. De twee gaan ieder hun eigen weg en starten hun ambitieuze carrière als illusionisten. De haat tussen de twee heren is echter zo hevig dat ze zich alleen nog maar met elkaar bezig houden. Angiers wil uiteraard wraak nemen op Borden en deze keuze zal uitlopen op een haatvolle en gewelddadige vete die zijn weerga niet kent.

Nolan levert met The Prestige opnieuw een goede film af. Bale en Jackman zetten aardige rollen neer als de twee rivaliserende illusionisten en ook Caine en Bowie zetten leuke rollen neer. Het negentiende-eeuwse tijdperk wordt mooi weergegeven al moet gezegd worden dat The Illusionist toch iets sfeervollere beelden weet te creëren. Grootste attractie van de film is echter de manier waarop Nolan zijn verhaal vertelt. De film zit boordevol twist and turns, maar Nolan weet het verhaal desondanks erg duidelijk te vertellen. Dat zullen een heleboel kijkers zeker weten te waarderen; ook de mensen die het niet zo hebben met al die films die de kijker op het verkeerde been proberen te zetten. Dit alles wordt zoals het een Hollywood-film betaamt met verve op het scherm getoverd en is dan ook zeer vermakelijk. Wat mij betreft zeker een aanrader. Dus laat je binnenkort in de bioscoop betoveren door de illusies van The Prestige.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 8 februari 2007
Kijkwijzer: Waardering: