CD: Idlewild - Make Another World

Joost Melis (Pink_Floyd)
Het is geen grote naam in de muziekwereld, nooit geweest en het zal het ook nooit worden waarschijnlijk. Het gaat hier om de Schotse band Idlewild. Het zijn echter wel echte doorzetters, ze zijn namelijk al sinds eind 1995 bij elkaar. In die twaalf jaar zijn er nog drie leden van de oude orde overgebleven. Allan Stewart verving in 2001 Jeremy Mills op gitaar en Gareth Russell is sinds 2006 bassist nadat Gavin Fox de band vaarwel had gezegd. De tanden des tijds hebben niet heel veel geknaagd aan het geluid van de groep en ze trekken zich weinig aan van modegolven, hypes of andere taferelen op het Britse eiland. Ze hebben muzikaal uiteraard wel progressie geboekt over de jaren. Het album The Remote Part uit 2001 heeft het tot nu toe het beste gedaan bij de consumenten. Dit jaar proberen ze met hulp van een nieuwe platenmaatschappij hun muziek weer aan de man (of vrouw) te brengen en wel in de vorm van de geluidsdrager Make Another World.

Er was eerst sprake van een dubbelalbum verdeeld op basis van volume, hard versus zacht. Maar uiteindelijk heeft Idlewild de 'hardere' nummers bij de kraag gegrepen en heeft zanger Roddy Woomble vorig jaar de rustigere tracks op het album 'My Secret is My Silence' gezet.
En hard is ook maar een relatief begrip natuurlijk, Make Another World is geen kneiterhard metalalbum, maar balanceert 'slechts' tussen pop en rock in. De weegschaal staat in het midden, en dat is vooral te danken aan de melodieën en de herkenbaarheid die op de voorgrond treden. De nummers If It Takes You Home en Everything (As It Moves) gooien er iets meer gitaargeweld tegenaan en worden een tempootje hoger gespeeld dan de meeste tracks op de plaat. Het grijpt terug naar het oudere werk van de band. De balans wordt echter weer in evenwicht getrokken door het introverte Future Works en You and I Are Both Away. De stem van Woomble heeft dat mooie melancholische timbre als het volume van zijn stem wat lager ligt, met Once In Your Life als lichtend voorbeeld. Een lichte Schotse muzikale invloed, een epische, snerpende gitaar en een stem die verlangt naar nostalgie. Samen met A Ghost In The Arcade één van de mooiste nummers op de cd.

Het album mist de overkoepelende coherentie van The Remote Part en zal voor sommigen mogelijk ietwat saaier klinken vanwege de initiële luistervriendelijkheid van het album. Laat de muziek groeien, zoek naar de verborgen lagen en laat de melodieën op je inwerken.

Label: Sequel Releasedatum: 2 maart 2007