DVD: Harlequin box

Lars (detulp050)
Lekker wegzwijmelen op een druilerige zondagmiddag met een romannetje op de bank. Een verse pot thee, de kat op schoot, Skyradio op de achtergrond en in no-time door het pocketboekje heenwerken. Romantische avonturen van ridder Koenraad, het verleidingsspel van de Italiaanse Macho Carlo of de relatie met haar gespierde baas op het kopieerapparaat, het zijn stuk voor stuk clichéverhalen uit de romannetjes. Het is een goede manier om je even uit je 'gewone' leventje te halen en mee te voeren naar een andere wereld en dat is wat veel vrouwen (en een enkele man) zo aanspreekt in de boekjes die overal te koop zijn. Sommige van deze 'flut'romannetjes van uitgever Harlequin zijn verfilmd en worden in de Verenigde Staten uitgezonden door het filmkanaal van Hallmark. Tien van deze films zijn samengebracht voor een speciale dvdbox van VideoFilmexpress. Handig, zo kort voor Valentijnsdag!

De box bestaat uit vijf keepcases die met een kartonnen hoes worden samengehouden. Elk doosje bevat een enkele disk; elke dvd bevat dan ook twee films. De box bevat de volgende titels:

At the midnight hour Een jong kindermeisje komt te werken voor een gesloten weduwnaar. Het huis is vol mysterie en ze wordt verliefd op haar rijke baas. Ze laat echter ook een oogje vallen op de broer van haar baas! The Awakening Sara neemt nooit risico's en is eigenlijk best saai. Tot de dag dat ze Flynn ontmoet. Samen gaan ze op zoek naar een vermiste klant van Sara; een zoektocht die de passie in haar los weet te maken.

Hard to Forget Max onderzoekt de dood van Sandra, met behulp van haar tweelingzus. Ze verdenken John, de man van Sandra, en tijdens hun onderzoek leren ze elkaar kennen! Loving Evangeline Robert is rijk en succesvol, maar ook erg verdrietig als zijn broertje overlijdt. Hij keer terug naar zijn ouderlijk huis en ontmoet daar Evie, een aantrekkelijke weduwe. Samen onderzoeken ze de dood van zijn broertje.

Broken Lullaby Op zoek naar de geschiedenis van haar familie reist Jordan naar Europa. Daar vindt ze niet alleen aanwijzingen, maar ook de knappe Nick. Samen zoeken ze verder... Diamond Girl Een familieconflict over geld noopt Denny om samen te werken met zijn vervelende collega Claire. Dat blijkt goed uit te pakken want hij wordt verliefd op haar! Jammer genoeg ontwikkelt ook zijn broer gevoelens voor Claire. Ruzie op komst!

A Change of Place Kimberly moet een maand lang haar tweelingzus, een beroemd model, vervangen zonder dat iemand het door heeft. Als ze dan verliefd wordt heeft ze een moeilijke keuze te maken: geeft ze haar geheim op of laat ze haar liefde varen? Another Woman Anna ontwaakt uit een coma en is haar hele geheugen kwijt. Met een scheiding om de hoek probeert ze haar leven weer bijeen te krijgen. Het blijkt echter dat er ook iemand naar haar op zoek is!

Recipe voor Revenge Carly wordt ten onrechte verdacht van een dubbele moord. Ze wordt verhoord door agent Jack. Als enige verdachte ziet het er niet te best uit voor Carly! Gelukkig gelooft de agent in haar onschuld! The Matter of Marriage Hallie en Donnalee hadden nooit veel interesse in de liefde. De biologische klok tikt echter door en plotseling besluiten ze te gaan daten. Terwijl ze flink op zoek zijn ontdekt Hallie echter dat echte liefde niet van ver hoeft te komen, zeker niet als hij miljonair is!

De tien titels lijken qua omschrijving allemaal op elkaar. Het centrale thema is de liefde en het verloop van het verhaal is vaak weinig origineel te noemen. Toch zijn deze verfilmingen niet allemaal op één hoop te gooien. Sommige films zijn namelijk veel meer de moeite waard dan anderen. Zo is Loving Evangeline prima te pruimen, terwijl A Change of Place soms om te lachen zo slecht is. Het gemiddelde niveau is ongeveer te vergelijken met de woensdagavondfilm van RTL4, maar bij deze box ben je wel er altijd van verzekerd dat de films pure fictie zijn en dat het bijna altijd goed komt, vooral met de liefde.

Als je gek bent op de romannetjes van Harlequin dan zul je je op zich prima vermaken met de verfilming van een aantal van hun boeken. Het is alleen wel jammer dat alles helemaal voor je wordt uitgewerkt. In de boekjes kunnen je tenminste nog een beetje van je eigen fantasie kwijt in de visualisatie, nu krijg je het hele pakket in één keer te zien. Dan is het jammer dat er best weinig overblijft, want de films ogen een beetje flets en de casting is ook niet bijzonder goed. Voor een druilerige dag zijn de films prima te doen, maar de kwaliteit is niet altijd even consistent. De box kost echter maar rond de vijftien euro en dat is voor deze kwantiteit geen geld.

Label: VideoFilmExpress Releasedatum: 30 januari 2007 Kijkwijzer: Waardering: