CD: Jess Klein - City Garden

Eline (Numbie)
Jess Klein is een singer-songwriter uit New York. Nou ja: eigenlijk komt ze uit Boston. En, ze heeft tussendoor ook nog een paar jaar in Jamaica gewoond. Wat dat met haar muziek te maken heeft zeg je? Alles.

City Garden is Jess haar vijfde plaat alweer. Haar eerste twee albums bracht ze eigenhandig uit; haar derde en vierde plaat kwamen uit onder het indie platenlabel United For Opportunity / Ryko International. Haar muziek hoort thuis in het rijtje Jewel, Alanis Morissette, en Sheryl Crow. Van folk, tot country, tot rock en blues. Jess grijpt het allemaal aan. Uit de folk haalt ze de instrumentatie; uit country de verhalen; en uit rock & blues d’r stemgeluid. De diverse leefgebieden in haar jeugd hebben haar veel verschillende muzikale invloeden meegegeven.

Het is een vrouw met pit, die haar hart en ziel in elk liedje legt. Dit hoor je vooral aan haar manier zingen; rauw en vrouwelijk. Haar lyrics zijn duidelijk (in Make Love zingt ze:I wanna make love, make love to someone); daar is geen twijfel over mogelijk. Zelfs zo helder af en toe, dat het een beetje cheesy wordt. Zoals in All I Ever Had: waarin ze "All I ever had was you" zingt ze tot ze een ons weegt.
Niet alle songs klinken even albumwaardig. Zo heeft titeltrack City Garden nog flink wat gesleutel nodig: het nummer klinkt nog te onevenwichtig. Maar, er zit zeker veel potentie in het liedje. Ze kan van luchtige liedjes als Swimming Pool zo over gaan op intens donkere nummers als Shell & Shore. Waarop ze op mooie wijze de veelzijdigheid van haar stem laat horen. Het mooie van de plaat is dat ze alles in een blender gooit, en alles tot een goede mix weet te maken. Zoals ze doet op Real Live Love, waarin het meeslepende drumwerk en haar rauwe stem je even de indruk geeft dat je naar Beth Hart luistert in plaats van deze frêle New Yorkse.

Desondanks kan haar stem tamelijk nasaal klinken. Op zich is hier niets verkeerds mee, maar het gaat wel vervelen na poos. Als ze dan tegen het einde van de plaat ook nog eens All I Ever Had erin gooit, die het live vast goed doet, is de koek op. Jess' stem galmt te veel, en haar nasale stemgeluid gaat je de keel uithangen na twee minuten. Het zijn absoluut mooie lyrics, en getuige alle myspace comments doet het nummer het live ook ontzettend goed. Maar op de plaat werkt haar stem enorm op de zenuwen. Je moet van het rauwe geluid houden.

Ook buiten deze ballad zingt Jess niet altijd even zuiver. En toch heeft het wel wat, op de momenten dat ze haar longen uit haar lijf zingt. Op die momenten eist ze de aandacht op van de luisteraar. Het feit dat ze daar toe in staat is, is noemenswaardig.

City Garden zet je niet zomaar even op, en het is dan ook absoluut niet een plaatje voor op de achtergrond. Jess eist aandacht. En die verdient ze zeker met deze plaat.

Label: Rough Trade / Ryko - UFO Releasedatum: 2 februari 2007