DVD: River Queen

Lars (detulp050)
Nadat Abel Tasman in 1642 voor het eerst voet zette op wat we nu kennen als Nieuw Zeeland, was het einde in zicht gekomen voor de heerschappij van de verschillende Maori-stammen. Het was pas in de negentiende eeuw dat de Europeanen zich vestigden op de eilanden van Nieuw Zeeland en er een strijd ontstond om het land, de rijkdommen en de macht. Sommige Maori's sloten zich aan bij de Europese soldaten en anderen bleven hun stam trouw. In de film River Queen zien we hoe de Britten en de Maori's tegen elkaar vechten en wat voor invloed dit heeft op de onderlinge verhoudingen. De film ging vorig jaar in première op het festival 'Film by the Sea' in Vlissingen en werd vrij goed ontvangen. River Queen is sinds kort verkrijgbaar op dvd.

Als er een periode van rust en vrede heerst in het oude Nieuw Zeeland vestigt Sarah O’Brien zich met haar familie in de binnenlanden van het land. Ze woont dicht bij de traditionele Maori-stammen en komt dan ook geregeld met ze in contact. Het blijft niet alleen bij oppervlakkig contact, want Sarah wordt verliefd op een jonge Maori-krijger en krijgt zelfs een kind van hem. Helaas voor de aanstaande ouders blijkt een Europese ziekte een vreselijke invloed te hebben op de Maori's, waardoor het hele dorp, inclusief de aanstaande vader, komt te overlijden. Voor Sarah is het afscheid een reden al haar aandacht aan haar zoon te geven, maar op een gegeven moment wordt het jongetje ontvoerd door zijn grootvader. Een jarenlange zoektocht begint, waarbij Sarah wordt geholpen door soldaat Doyle (Kiefer Sutherland). Samen komen ze steeds terecht in gevechten tussen de Maori en de Britten, waarbij Sarah keuzes moet maken. Moeilijke keuzes: kiest ze voor haar afkomst of voor de hoop op de terugkeer van haar zoontje?

Wat direct opvalt aan de film River Queen is dat er niet specifiek is gekozen voor een 'goede' of 'foute' kant. Zowel de beweegredenen van de kolonisten als die van de Maori's komen aan bod en regisseur Vincent Ward heeft voldoende ruimte gegeven aan de rijke tradities van de Maori's. Het geeft ons meer inzicht in de wijze waarop het stamleven plaatsvindt en welke tradities er zoal voorkomen voor en na de strijd. De keuze die de jonge Ierse Sarah moet maken tussen haar afkomst en de binding die ze heeft met het inheemse volk, is prachtig in beeld gebracht en sleept de kijker echt mee in het verhaal. De schitterende beelden van de binnenlanden van Nieuw Zeeland en de indrukwekkende gevechten zorgen voor een mooie aankleding van het dramatische verhaal.

De release op dvd is karig te noemen. Alhoewel beeld en geluid dik voldoende zijn, ontbreekt het aan extra materiaal. RCV heeft blijkbaar het boekje 'Marketing voor dummies' goed doorgenomen, want op de hoes staat de naam van Kiefer Sutherland met koeieletters, vergezeld van zijn actiefoto. Dit terwijl de échte hoofdrol is weggelegd voor Samantha Morton. Dat is nu eenmaal het lot van een vrij onbekende film met een grote naam binnen de cast. Gelukkig redt River Queen het ook prima zonder de grote ster uit 24 en biedt de film een indrukwekkend kijkje in de strijd om een stuk inheems Nieuw Zeeland.

Label: RCV Releasedatum: 7 februari 2007 Kijkwijzer: