CD: Billie King - There You Go, My Love

Joost Melis (Pink_Floyd)
België is niet alleen nu, maar was ook in de jaren negentig hofleverancier van alternatieve (rock)muziek in de lage landen. Bands als dEUS, Zita Swoon, Dead Man Ray en Flowers for Breakfast bezorgden muziekliefhebbers prachtige momenten. Sommigen van hen gingen in dezelfde band, maar met andere bezetting, door en anderen veranderden van band of stijl. Andere leden bleven meerdere vingers in de pap houden en waren betrokken bij een aantal bands.

dEUS en Zita Swoon zijn niet meer weg te denken uit de Belgische muziekgeschiedenis, maar een band als Flowers for Breakfast is misschien in de vergetelheid geraakt. Deze band bestond een decennium geleden nog onder andere uit Benjamin Boutreur (nu El Tattoo Del Tigre), Tom Pintens (Zita Swoon) en Tine Reymer. Die laatste verdiende ook later nog meer sporen bij El Tattoo Del Tigre, maar verdween later in de wereld van televisie en theater. Tine kon de muziek echter niet missen en sloeg de handen weer ineen met Tom Pintens, maar ditmaal diende hij als producer. Tine Reymer zocht vier capabele vrouwelijke muzikanten bij elkaar en onder de noemer Billie King brengen zij hun debuutalbum There You Go, My Love uit.

Isolde Lasoen neemt de percussie voor haar rekening, Sarah Gills stort zich op keyboard en accordeon terwijl Chantal Willie en Nele De Gussem zich laten gaan op respectievelijk bas en gitaar. Tine Reymer is verantwoordelijk voor de songs en uitermate heerlijke leadzang. Haar stemgeluid zweeft tussen dat van An Pierle en Geike Arnaert in: het verhalende en tikje schorre van An en de zuiverheid en uithalen van Geike, geen straf om daar naar te luisteren dus. De muziek die op dit debuutalbum verzorgd wordt ligt in de lijn van Flowers for Breakfast en An Pierle. De muzikale chaos die Pintens soms wel eens kan ontketenen blijft hier achterwege door toedoen van Reymer. Zij schotelt ons twaalf prachtige jazzy popnummers voor die de romantiek van elk instrument naar boven halen. Tedere triphop-achtige basaanslagen, mysterieuze accordeonloopjes en heerlijke piano- en Hammondgeluiden bijvoorbeeld, maar boven alles de engelenzang van Tine Reymer. Openhartig zingt ze onder andere over het verlies van haar broer ("the album is dedicated to Lucas, up there" zo vermeldt de inlay tevens), maar laat daarnaast ook wat vrolijke noten horen. Twaalf pareltjes die begeleid moeten worden door een goede fles wijn, kaarslicht en een relaxte bank of hangmat. Het geluid van Flowers for Breakfast is een beetje terug, maar belangrijker nog is: Tine Reymer zingt weer en dat is goed nieuws voor de muziekliefhebber!

Label: Play Out Releasedatum: 19 februari 2007