DVD: Bandit Queen

Harry (Dinosaur_Sr)
Phoolan Devi, geboren in de laagste hindoe-kaste, wordt op elfjarige leeftijd uitgehuwelijkt aan een twintig jaar oudere man die haar verkracht. Als ze van hem wegloopt, heeft dat grote sociale gevolgen, zowel voor haar als haar familie waarover schande wordt afgeroepen. Wanneer de zoon van de dorpsoudste (en dus uit een hogere kaste) haar probeert aan te randen, en zij hem van zich af weet te houden, wordt niet de jongen maar Phoolan uit het dorp verbannen. Het scenario herhaalt zich echter, wanneer zij wordt gekidnapt door een roversbende waarvan de leider, Babu Sing Gujjar, haar doorlopend vernedert en verkracht. Vikram, een bendelid, neemt het voor Phoolan op en schiet de roverhoofdman dood.



Voor het eerst in haar leven krijgt Phoolan bescherming en breekt er een idyllische tijd aan. Met Vikram en hun bende beroven zij de rijken en delen de buit uit onder de armen. Maar ook Vikram treft een gewelddadige dood. Door oude rivalen wordt Phoolan meedogenloos op haar plaats gezet. Nadat ze slachtoffer is geworden van een gruwelijke groepsverkrachting, zweert ze zich te zullen wreken....

Het verhaal berust op een kern van waarheid, alhoewel daar in het kader van het verhaal wel wat vrij mee werd omgegaan. In 1993 werd de bendeleidster Phoolan Devi na een klopjacht van vijf jaar opgepakt en opgesloten, maar in 1994 als heldin van het volk weer vrijgelaten. Thans, getrouwd met een man uit dezelfde hogere kaste als die ze bestreed, is ze rijk door film- en boekrechten, en is ze politica. Een niet ongebruikelijk scenario in India. De ophef over de film was er niet minder om. Phoolan Devi probeerde de film te laten verbieden. Ze maakte met name bezwaar tegen de groepsverkrachting en haar naaktheid in twee andere scènes. Corruptie en geweld (niet in de laatste plaats van de politie) zijn in de Indiase samenleving wat minder beladen.

De film bergt een rare tweestrijdigheid in zich. Aan de ene kant vertelt het een verontrustend en ruig verhaal, aan de andere kant probeert het een mooie film te zijn, soms bijna in Hollywood-traditie (maar dan zonder het budget ervoor), zelfs met een vleugje romantiek. Dat zijn twee sferen die eigenlijk niet samen kunnen. Het geweld is buitengewoon nadrukkelijk aanwezig, te nadrukkelijk, en vormt een onscherp contrast met de beelden er tussenin. De verkrachtingsscènes staan erg centraal, en zijn, hoewel verontrustend, op zich aardig gedraaid. De regisseur speelt met de suggestie, maar het aantal scènes en suggesties zijn overdadig. Wellicht veel meer dan nodig is om het beeld over te brengen, en daardoor krijgt het eigenlijke verhaal een te lange aanloop.

Het verhaal is weinig geconcentreerd, wellicht is de reden daarvoor dat de regisseur probeert een groot deel van het leven van Phoolan te verfilmen. Dat heeft echter zijn weerslag op de film, omdat je inderdaad het idee hebt dat je vrij vaak in de tijd springt, zonder dat die periodes echt aan elkaar verbonden zijn. Het wordt daardoor fragmentarisch.

Wie denkt een uitzinnige Bollywoodfilm vol pracht, praal en sensatie aan te treffen, komt voor een verrassing te staan. Bandit Queen is eerder een verindiaaste western met feministische inslag. Daarmee verplaatst de film zich uit de comfortabele zone, ergens mist de balans. Bandit Queen raakt ergens verloren op het slappe koord tussen esthetiek en verhaal. Maar wel met prachtige muziek van Nusrat Fateh Ali Khan.


Label: Cinemien/Homescreen Releasedatum: 9 januari 2007
Kijkwijzer: Waardering:


Must See/Buy/Do
Aanrader
Redelijk
Tsjaa...
STAY AWAY!!!!