DVD: Isolation

Lars (detulp050)
De wetenschap weet elke keer de grenzen van de kennis te verleggen. Voor allerlei verschillende doeleinden kan de nieuw verworven kennis worden toegepast. Een van de gebieden waarin dit op nogal wat weerstand stuit is de landbouw en veeteelt. Met genetische manipulatie of het toedienen van bepaalde medicijnen worden dieren en planten aangepast voor de productie. In Isolation vormen de experimenten op de veestapel het onderwerp van een horrorfilm op het Ierse platteland.

Op een vrijwel verlaten boerderij op het Ierse platteland is het voor boer Dan Reilly niet makkelijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Als hij benaderd wordt door een biotechnologisch laboratorium om vruchtbaarheidstesten uit te voeren op zijn veestapel ziet hij daar -ondanks zijn wantrouwen- een mogelijkheid in om wat extra geld te verdienen. Het blijkt echter dat de tests niet zo onschuldig zijn als ze lijken. De vruchtbaarheidstesten zorgen er namelijk voor dat de kalveren muteren en ze direct drachtig maken van nieuwe kalveren. Het gaat daarbij niet om gewone kalveren, maar om ernstig gemuteerde kalfjes met een vergroeid skelet en de vervelende neiging om alles te bijten wat beweegt. Als er niet snel wordt ingegrepen kunnen de merkwaardige wezentjes zich oneindig vermenigvuldigen en dan hebben Dan, de wetenschapper en twee toevallige passanten pas echt een probleem.

Wie ooit eens op het Groninger platteland is geweest tijdens een stormachtige avond weet hoe het daar kan spoken. Hoewel heuvelachtiger lijkt het Ierse platteland qua beklemmende sfeer in deze film sterk op onze noordelijke provincie tijdens een gure nacht. De rauwheid van de omgeving, de stilte van de eenzaamheid en dreigende violen op de achtergrond maken dat je al direct op je qui-vive bent. Zelfs de moeilijke bevalling van een kalf in het begin van de film is angstaanjagend op film gezet. Als gaandeweg duidelijk wordt dat er iets behoorlijk niet in de haak is wordt Isolation wel heel erg beklemmend en zit je vooral in het begin bijna continu op het puntje van je stoel. De goede acteerprestaties van Essie Davis (dierenarts Orla) en John Lynch (boer Dan) dragen bijzonder bij aan de spanning in de film. Alhoewel de sfeer en de acteurs alleen maar garant lijken te staan voor een briljante horrorfilm kent het verhaal ook een grote beperking. Met alle respect voor de schrijvers, maar gemuteerde koeienembryo's zijn nou niet echt het meest realistische onderwerp dat bij de sfeer van de film past.

Qua beklemmende sfeer hoeft Isolation beslist niet onder te doen voor de film '28 days later'. Het rauwe boerenleven dat als achtergrond dient voor een bijzondere horrorfilm is erg mooi neergezet, maar het script laat te wensen over. De gemuteerde koeienembryo's spreken waarschijnlijk gewoon te weinig aan als onderwerp van een horrorfilm. Zeker het begin en het einde van de film zijn erg de moeite waard, maar het midden stelt helaas teleur. Wat overblijft is een redelijk onderhoudende film, maar er had met een beter script veel meer in gezeten.

Label: A-film Releasedatum: 7 december 2006 Kijkwijzer: