DVD: Breakfast on Pluto

Jelle Schot (JelleS)
Not many people can take the tale of Patrick Braden, aka St. Kitten, who strutted the catwalks, face lit by a halo of flashbulbs as "oh!" she shrieks, "I told you, from my best side darlings."

Moderne sprookjes doen het goed tegenwoordig, zowel in de reguliere bioscopen als in de arthouses. Opvallend vaak is de hoofdrol weggelegd voor Johnny Depp. Zo niet in Breakfast on Pluto uit 2005. De film van regisseur Neil Jordan (Interview with the Vampire) is namelijk het best te omschrijven als de 'Cillian Murphy-show'. De Ierse acteur, die dit jaar schitterde in The Wind That Shakes the Barley, werd terecht meerdere malen genomineerd voor zijn rol als de wereldvreemde travestiet Patrick 'Kitten' Braden.

Breakfast on Pluto toont Ierland en Londen in de jaren '60 en '70, de tijd van vele aanslagen door de IRA. Patrick, die als baby te vondeling werd gelegd bij de pastoor (Liam Neeson), vindt dat mensen alles maar veel te serieus nemen. Het leven is er om lol te maken. Nadat zijn geestelijk gehandicapte vriend om het leven komt door een autobom vertrekt hij naar Londen, de stad die nooit slaapt, om zijn moeder te zoeken. Zonder al te veel informatie, op haar naam en feit dat ze sprekend op Mitzi Gaynor lijkt na, reist hij af naar Engeland. Op zijn zoektocht begint hij o.a. een relatie met een ruige rocker, wordt hij gearresteerd voor het plegen van een aanslag en gaat hij de prostitutie in. Het is bovenal een comedy, maar met een duidelijke donkere rand in de vorm van de buitenwereld. Is Patrick nu gek, of de wereld om hem heen?

Uitspraken als "If I wasn't a transvestite terrorist, would you marry me?" maken Breakfast on Pluto één van de leukste films van 2005. Maar ook als film en zelfs als drama is het zeker geslaagd. De cinematografie is dankzij de vele close-ups, filters en aparte locaties uiterst sfeervol, de geweldige soundtrack vol klassiekers uit de jaren '60 en '70 is als een heleboel slagroom en een kers op de toch al overheerlijke taart.

Alles lijkt te kloppen, haast alle acteurs en actrices zijn geweldig, de aankleding is perfect. Je moet natuurlijk wel van de humor en stijl houden en inzien dat alles wat zich afspeelt vervormd is door de fantasie van Patrick. Als dat allemaal geen probleem is dan kan een constante brede glimlach gedurende de speelduur van meer dan twee uur niet uitblijven.

Op de dvd zijn ook nog een commentaartrack en een interview met Murphy te vinden.

Label: A-film Releasedatum: 14 december 2006 Kijkwijzer: