CD: The Cooper Temple Clause - Make This Your Own

Joost Melis (Pink_Floyd)
Je zult maar fan zijn van The Cooper Temple Clause. Dan moet je iemand zijn met veel geduld. Het nieuwe album van de Engelse band, Make This Your Own, heeft namelijk meer dan drie jaar op zich laten wachten. Als teasers bracht de band in 2006 de singles Damaged en Homo Sapiens uit en nu in januari 2007 volgt het hele album. Is dit album het wachten waard geweest of hebben de fans tevergeefs hun adem in gehouden?

De band, die hun naam ontleende aan een garage in Reading genaamd 'The Cooper', heeft nogal wat veranderingen moeten doorstaan. Bassist Didz Hammond verliet in 2005 de band om, onder andere met Carl Barât, deel uit te maken van de Dirty Pretty Things. Daarnaast veranderde de groep ook nog eens van platenmaatschappij (van BMG naar Sanctuary) en werkten ze voor het eerst onder een traditionele producer. Traditioneel omdat de songs gestript werden tot op het bot. Alleen zanglijnen gecombineerd met piano of akoestische gitaar. De grove lijn en ruwe vorm moesten zorgen voor een betere opbouw en werden pas uitgebreid als men tevreden was over de ruggenwervel van een nummer. Het heeft de band geen windeieren gelegd aangaande het schrijven en spelen van muziek. TCTC's eerdere twee albums waren wild en vaak wat ongestructureerd, een doolhof van elektronica en gitaren waarbij de uitgang moeilijk te vinden was. Dat is bij dit album verdwenen, maar dat houdt ook in dat het album aan muzikale intensiteit heeft verloren. De tweede single Homo Sapiens is eigenlijk het enige nummer dat een brug vormt tussen Kick Up the Fire, And Let the Flames Break Loose en Make This Your Own.

Frontman Ben Gautrey noemt het TCTC's meest eclectische album tot dusver. Het klinkt in ieder geval een stuk 'poppier' dan de voorgaande geluidsdragers. Een goed voorbeeld hiervan is het nummer Waiting Game waarin de band zijn eerdere identiteit volledig heeft verloren en zelfs een beetje klinkt als Matchbox 20. Het is een redelijk nummer, maar wel één van het dertien in dozijn principe. Naast Homo Sapiens is het enige ruwere randje op de schijf All I See Is You, waarin een donkere sfeer overheerst. De cd is een heel stuk softer dan de meesten verwacht zullen hebben en hierdoor kan TCTC ook niet meer in de hoek van post-hardcore geplaatst worden naar mijn mening. Jammer voor de fans van het eerdere materiaal, goed nieuws voor de mensen die de muur van geluid niet aankonden en op zoek zijn naar toegankelijke electro-rock.

Label: Sanctuary Records Releasedatum: 15 januari 2007