DVD: Winnetou Collection 4

Wouter Kursten (Magneet)
Arendsoog heeft Witte Veder, Winfair heeft Panátsche en Winnetou heeft Old Shatterhand. Alle drie deze combinaties tussen cowboy en indiaan komen voort uit boeken. Het grote verschil tussen de drie is dat bij de eerste twee de cowboy de hoofdpersoon is en bij de derde de indiaan. Juist over Winnetou en Old Shatterhand zijn in de jaren 60 en 70 meerdere films gemaakt. Van deze films zijn al drie verzamelsets verschenen en de vierde is nu ook uit.

In totaal staan er vier films op de twee dvd's in deze set. Wat opvalt aan deze films is dat Winnetou slechts in één van deze films voorkomt. Dit is een zware tegenvaller als je er als koper van uitgaat dat je vier Winnetou films krijgt.

De eerste twee films hebben hetzelfde centrale thema en zijn eigenlijk ook een soort eerste en tweede deel. Sterker nog, voor de Amerikaanse markt zijn ze ooit samengevoegd en qua lengte gehalveerd. Gelukkig staan op deze dvd wel de twee complete films.

De derde film is de film met Winnetou. In deze film zijn de blanken bezig vrede te sluiten met de Apache indianen. Een klein groepje blanken probeert dit tegen te houden door indianen en blanken te vermoorden en dan de andere partij de schuld in de schoenen te schuiven. De nobele taak om te zorgen dat de vrede er komt is natuurlijk voor Winnetou en zijn vriend Old Shatterhand.

De vierde film in deze set speelt niet eens in Mexico of de USA maar in Albanië. Hierin ontvoert een bende een paar mensen en deze moeten bevrijd worden. Kara Ben Nemsi (Lex Barker) gaat op zoek naar de schuilplaats van de bende om de ontvoerde personen te bevrijden. Onderweg komt hij natuurlijk vele gevaren tegen die hij moet trotseren.

Een groot probleem dat ik had met het kijken van deze films is dat ze allemaal Duits gesproken zijn. Hier en daar is er een woordje Engels maar ook de mensen die van zichzelf Engels spreken zijn (slecht) nagesynchroniseerd. Beeldkwaliteit is simpelweg zeer matig en ook het geluid is niet echt om over naar huis te schrijven. Het acteerwerk in deze films is nog redelijk maar de actiescènes doen dit helemaal teniet door bar en bar slecht te zijn. Dit geldt voor alle vier de films, ook extra's ontbreken helaas.

Deze set komt zeer veel tekort: Winnetou, goede acteerprestaties, goed beeld, goed geluid en goede actiescènes. Het kijken was zeker geen genot en dat is ook de reden dat deze set maar één ster krijgt.

Label: Videofilmexpress Releasedatum: november 2006
Kijkwijzer: