CD: Rhythms del Mundo - CUBA

Lars (detulp050)
De natuur laat de laatste jaren flink zien waar ze toe in staat is. Met de tsunami in 2004 en orkaan Katrina vorig jaar is wederom duidelijk dat je als mens soms maar weinig invloed op de wereld hebt. Toch beïnvloedt de mens de aarde behoorlijk. Door het gebruik van allerlei brandstoffen verandert het klimaat, zoals we bijvoorbeeld recent konden zien in An Inconvenient Truth met Al Gore. Om bewustwording te creëren vragen steeds meer groepen en organisaties aandacht voor het klimaatprobleem, waaronder Artist Project Earth (APE). Samen met de Buena Vista Social Club heeft APE nu een cd opgenomen in het kader van de klimaatverandering. Een mooie cd of is de kwaliteit achtergebleven bij de boodschap?

Het bijzondere van de cd van APE en de Buena Vista Social Club is vooral dat het niet gaat om nieuwe nummers. Niet dat dit album een compilatie is van allerlei bestaande nummers; het gaat om zestien nummers die opnieuw zijn opgenomen. Moderne hits in een Cubaans jasje, met toestemming van de originele artiesten en opnieuw ingespeeld door de Buena Vista Social Club. U2 met bongo's, de Kaiser Chiefs met trompetten en Jack Johnson met conga's, het blijkt allemaal prima bij elkaar te passen. Nummers als Clocks van Coldplay en She will be loved van Maroon 5 klinken uitstekend met het zonnige ritme van de oude knarren van de Buena Vista Social Club. Alhoewel, oude knarren is niet echt de juiste benaming. Nadat de afgelopen jaren een deel van de originele bezetting is overleden, heeft een nieuwe generatie hun plek ingenomen. Bijzonder is dan ook het nummer As time goes by, het laatste nummer dat de in 2005 overleden Ibrahim Ferrer heeft opgenomen. Het is een groot gemis voor de Buena Vista Social Club. Alhoewel de muziek en uitvoering hetzelfde zijn gebleven, ontbreekt toch een beetje de sfeer en charme van weleer. Dat bleek wel bij hun live optreden in Groningen afgelopen oktober, alhoewel de nieuwelingen nog steeds de moeite waard waren.

De verpakking van de cd is volgens de hoes en het aangeleverde persbericht gemaakt van milieuvriendelijk gefabriceerd en volledig afbreekbaar karton. Reuze leuk natuurlijk, maar het impliceert een beetje dat de cd zonder zorgen na een paar weken weggegooid kan worden; niet echt een reclame. Als extra is er een klein boekje meegeleverd waarin diverse experts hun visie geven op het veranderende klimaat. Ook wordt er aangegeven wat de lezer kan doen om bewuster om te gaan met het milieu. Erg leerzaam natuurlijk, maar wat meer informatie over de samenwerking tussen de verschillende artiesten was welkom geweest.

Ibrahim Ferrer

Naast de urgente boodschap die APE af wil geven met dit album, is er gewoon een leuke cd in de markt gezet. Bekende nummers van grote artiesten, maar dan op z'n Cubaans. De heerlijke ritmes doen je bijna vergeten dat het herfst is! Wil je een voorproefje op het Caraïbisch muzikaal geweld? Op de website kun je al veel van het album beluisteren. Hou je een beetje van Cubaanse muziek of ben je gewoon nieuwsgierig naar de frisse sound van dit album? Koop het dan! Van elke cd gaat er minstens 3 euro naar het goede doel!

Label: Universal Music Releasedatum: 11 november 2006