DVD: 2001 Maniacs

Lars (detulp050)

In 1964 gebruikte regisseur Herschell Gordon Lewis de Amerikaanse burgeroorlog als inspiratie voor zijn horrorfilm. In zijn '2000 Maniacs' stranden een paar noorderlingen in een klein zuidelijk dorpje om vervolgens stuk voor stuk een kopje kleiner gemaakt te worden. Tim Sullivan besloot dit verhaal opnieuw te gebruiken voor het origineel getitelde 2001 Maniacs. Hetzelfde gegeven, maar dan platter en seksistischer dan het origineel.

Het melkmeisje: "I always have my jugs close to me!"

In een donkere collegezaal vertelt een professor van de gruwelijkheden van de Amerikaanse burgeroorlog. Met foto's wordt geïllustreerd dat de oorlog hele dorpen van de kaart heeft geveegd en dat de zuiderlingen daarom nog altijd wrok koesteren tegen de Yankees uit het noorden. Drie vrienden interesseren zich weinig voor het onderwerp. Zij maken zich op voor hun vakantie, of zoals de Amerikanen zeggen 'spring-break', en willen maar drie dingen: neuken, zuipen en feesten in Daytona, Florida. Als ze onderweg op een wegafsluiting stuiten worden ze omgeleid door een verlaten bos. Even denken ze dat de weg uitkomt in een zuidelijk spookstadje, maar al snel blijft dat er een heus welkomstcommité klaar staat om de studenten uit te nodigen voor het jaarlijkse barbecuefeest. De burgemeester van het dorpje, Pleasant Valley, laat ze in het hotel logeren en voorziet de gasten van alles wat ze nodig hebben: bier, een hotel en de meest gewillige dames van het dorp. Het blijkt echter dat de intenties niet zo aardig zijn als ze lijken; het is de burgemeester te doen om hun vlees. De studenten zijn niet uitgenodigd voor de barbecue, ze zíjn de barbecue.

Terechte bindingsangst

2001 Maniacs is een luchtige slasherfilm. Geen moeilijke verwijzingen, geen diepzinnige verhaallijnen, gewoon een tienerfilm waarbij iedereen op gruwelijke wijze om het leven komt. Het script laat weinig aan de verbeelding over en de karakters in de film werken gewillig mee aan hun eigen ondergang. Ze vragen zich niet af waar hun kameraadjes zijn gebleven en blijven allemaal rustig wachten op wat er gaat gebeuren. Tevens is dat het sterkste punt van de film: pas op het laatst weten de laatste slachtoffers wat hen te wachten staat, omdat hun vrienden allemaal buiten hun zicht om zijn omgebracht. De luchtige sfeer waarin dit gebeurt is opvallend frivool en gaat veelal gepaard met erotische verleiding (niveau American Pie). Qua horror houdt het het midden tussen de gruwelijke ongelukken uit 'Final Destination' en de achtervolgingen uit 'I Know What You Did Last Summer'. Het acteerwerk is vrij aardig, maar het luchtige script geeft de acteurs weinig ruimte om zich te laten zien, maar hun staat van dienst (Giuseppe Andrews uit Cabin Fever en Maria Malcolm uit Road Trip) toont al aan wat je precies kunt verwachten.

Verzin hier zelf een puntig commentaar...

De release bestaat uit twee dvd's in een mooie steelcase. Op de eerste disk vind je alleen de film zelf, die iets meer dan 85 minuten duurt. De tweede disk bestaat uit extra materiaal. Als eerste vind je de documentaire 'Inside the Asylum', een blik achter de schermen van 2001 Maniacs. Niet heel erg serieus, maar wel aardig om eens te bekijken. De overige extra's zijn vrij standaard, zoals een serie screenshots uit de film, trailers, liner notes en beelden van de audities. Alhoewel 2001 Maniacs een aardige popcornhorror is, is het maar de vraag of er iemand is die zit te wachten op zoveel extra materiaal bij een film als deze. Tuurlijk, het ziet er prachtig uit, zeker ook vanwege de verpakking, maar voor een dergelijke film is het wel een beetje overdreven.

Schat, doe je volgende keer wel je beugel uit?

2001 Maniacs is een aardige film, boordevol bijzondere manieren om je medemens om zeep te helpen. De aanwezigheid van een aantal bijzonder charmante dames in weinig verhullende kleding is weinig storend. Al zullen de mannelijke hoofdrolspelers liever een beschuitje met de dames willen eten dan als hun maaltijd te dienen. Zet je verstand op nul, verwacht gewoon weinig en 2001 Maniacs zal je op positieve wijze weten te verrassen. Qua opzet en uitvoering is 2001 Maniacs het horrorverlengde van de originele American Pie films. De release op dvd is wat overdreven voor een titel als deze, maar zo zijn de wetten van de marketing nou eenmaal.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 11 november 2006
Kijkwijzer: