DVD: Doodeind

Lars (detulp050)
Als je zo eens kijkt naar de geschiedenis van de Nederhorror, dan valt er weinig te verwachten van nieuwe initiatieven binnen dit genre. Met als absoluut dieptepunt de flop Intensive Care (met Nada van Nie en Koen Wouters) leek het even alsof er nooit meer iets zou komen van de Nederhorror. Het jaar 2006 bleek de ommezwaai te zijn voor het genre, want er werden maar liefst twee grootschalige producties in de markt gezet: Sl8n8 en Doodeind. Deze laatste is sinds kort op dvd verkrijgbaar in een speciale editie met 2 disks in een steelcase.

Voor Viktoria Koblenko is 2005 een druk jaar geweest; ze speelt namelijk in beide Nederhorrors een hoofdrol, al moet ze de eer wel delen met andere acteurs. In Doodeind maakt ze deel uit van een groep van zeven bevriende jongeren die samen een trektocht maken door Schotland. Als ze hun busje op een avond bij een bos parkeren en gezamenlijk rond een kampvuur met elkaar kletsen lijkt het alsof ze de hele wereld aankunnen. Tot het moment dat er plotseling een paar aggresieve honden hun rust verstoren en één van de jongens ernstig verwonden. Ze proberen weg te komen met hun camper, maar in de paniek raken ze een boom en moeten ze een ander veilig heenkomen vinden. Een groot verlaten huis aan de rand van het bos lijkt een ideale schuilplaats, maar het is niet zo verlaten als ze in eerste instantie dachten. Het huis blijkt een afschuwelijke geschiedenis te hebben, waarbij zwarte magie en een volkswoede hebben geleid tot een vreselijke vervolging. Om een weg naar buiten te vinden moeten de opgejaagde jongeren eerst de geschiedenis van het huis zien te achterhalen en dat valt niet mee als ze stuk voor stuk worden aangevallen...

Piepende deuren, een huilende wind en een verlaten spookhuis; dat zijn clichématige hoofdbestanddelen van Doodeind. Alhoewel dat klinkt alsof regisseur Erwin van den Eshof zich er simpel vanaf heeft gemaakt, bevat de film toch zeker ook een flink aantal originele elementen. Vrij indrukwekkend is de lokatie van het verhaal: een verlaten huis in Schotland, dat zich als een doolhof aan de karakters openbaart. Ook het beklemmende verhaal van de vorige bewoners van het huis draagt bij aan de spanning van het geheel. Voor een relatief laag budget hebben de makers het voor elkaar gekregen om je als kijker regelmatig op het puntje van je stoel te krijgen, al is er een gebrek aan continuïteit. Herhaling van bepaalde elementen en een ietwat traag verloop van het verhaal halen de vaart er soms uit en dat is erg jammer. De hoofdrolspelers, zoals Terence Schreurs, Anniek Pheifer en Victoria Koblenko, spelen hun rol goed, al had er wat meer geoefend mogen worden op de emotie 'angst'. Nu blijft het vooral bij paniekerig hyperventileren en glazig uit de ogen kijken.

De release op dvd is vrij netjes; twee disks in een prachtige steelcase geven het geheel een bijzondere uitstraling. Op de eerste disk is de film geplaatst en kun je ervoor kiezen om commentaartracks van de regisseur en producent mee te laten lopen. De tweede dvd bevat een zeer uitgebreide 'making of' en een introductie van bijna alle hoofdrolspelers. Tevens is op deze release de uitslag te vinden van de TMF Horrorwedstrijd, waarbij de winnaars met de cast van Doodeind een korte horrorfilm op mochten nemen. Wel aardig om te zien, maar niet meer dan dat.

Doodeind luidt de wederopstanding in van de Nederhorror. Een geslaagde low-budget horrorfilm met een cast die vooral bestaat uit (ex-)soapies. Toch is het resultaat boven verwachting en bevat de film genoeg geslaagde schrikmomenten. Toch had het geheel eigenlijk iets minder lang moeten duren, nu vallen sommige effecten in herhaling. De release op dvd is keurig. Voor de doorgewinterde horrorliefhebber is Doodeind misschien wat te simpel van aard, maar in het algemeen weet de film wel degelijk indruk te maken.

Label: Bridge Pictures Releasedatum: 20 november 2006
Kijkwijzer: