DVD: Black Coffee

Noud de Greef (gr8w8)
Black Coffee, Passie voor koffie door de eeuwen heen, in mijn geval dan door 10 jaar heen. Hier staat een Senseo, maar die wordt gebruikt voor hervulbare pads met zelfgemalen koffie. Beetje Buijsman erbij, heerlijk. Wie verder kijkt, ziet dat er een flinke historie achter een kopje zwarte prut zit. Dat er hele plantages waren, zullen de meesten ook nog wel weten. Maar waar komt de koffie nu echt vandaan? De box bevat drie DVD's met een totale speelduur van 174 minuten. Dat lijkt wat weinig voor drie schijfjes, maar het is wel handig. Elke DVD bevat namelijk een van de drie afleveringen van een serie over koffie. Waar komt koffie vandaan, hoe werd en wordt koffie gezet? Wat heeft het voor de wereld betekend? De eerste schijf gaat over de oorsprong van koffie en hoe het zich verspreidde over de wereld. En dat is nog best interessant, zeker als je het weet te koppelen aan de dingen die je al weet over vroeger. Koffie blijkt al snel politiek te zijn. Dat komt op de tweede DVD nog duidelijker naar voren. Deze gaat in op de ontwikkeling van onze koffiecultuur, want daar kun je toch wel over spreken, in de laatste twee eeuwen.

De laatste schijf vertelt meer over de drank zelf. Niet zozeer belangrijke feitjes als na hoeveel koppen je handen gaan trillen, maar vooral over de impact die koffie nu heeft op de koffieboeren. Misschien ben ik dan ook de perfecte doelgroep met mijn koffiemolentje in huis - zie de foto -, maar de hele serie was goed aan mij besteed. Soms gaat het echter wel wat langzaam en lijkt het meer te draaien om mooie beelden van plantages. Ook laat de serie veel van de koffiecultuur in Europa zien, zoals de Italiaanse invloed op koffie, maar heeft vooral Amerika als insteek. Zowel Zuid als Noord, al zijn die op dit vlak natuurlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hier komt vooral de belabberde kwaliteit naar voren, het machinale van de productie. Dit lijkt het centrale thema te worden.

Het sluimert ook door de twee eerdere afleveringen van de box heen, maar nu lijkt de aap echt uit de mouw te komen. De box krijgt alle schijn een poging te zijn om de betere koffie, zowel van kwaliteit als voor de koffieboeren, aan de man te brengen. Is het storend? Nee. De makers proberen je namelijk te overtuigen met kennis, met bewustwording. Ze laten zien wat er goed gaat, wat er mis gaat en geven zelfs het woord aan critici van het fair trade principe. Deze hebben dan wel zelf een andere manier voor eerlijke koffie, maar dat terzijde. Dat je bij koffie meer koopt dan alleen gemalen bonen met water, is geen verrassing. Denk aan de Burendag van Douwe Egberts, Een campagne die zich ook richtte op de gezelligheid rondom een bakkie doen. Of het succes van Starbucks, waar een kop net zo duur is als twee pakken in de supermarkt. Waarom koop je eerlijke producten? Omdat je jezelf goed voelt als je weet dat je er iets in Verweggistan goed mee doet. Dat is steeds belangrijker in deze maatschappij en daar speelt deze box handig op in. De box gaat ook vergezeld van een klein boekwerkje. Dit geeft tips over het zetten van koffie en wat extra achtergrondinformatie, speciaal voor Nederland. Uiteraard wordt er ook een winkel uitgelicht die drijft op dit soort speciale koffie en die ook meewerkt aan het boekje. Kip of het ei? In elk geval lijkt koffie steeds meer een liefhebberij te worden, gelijk aan wijn proeven. Echter, het belangrijkste punt wat mij pakte: Gaat het beter met de koffieboer, dan gaat het beter met de koffiekwaliteit. En daar heb ik best wat voor over.


Label: B-Motion Releasedatum: 15 november 2006 Kijkwijzer:
Waardering:


Must See/Buy/Do
Aanrader
Redelijk
Tsjaa...
STAY AWAY!!!!