DVD: Nirvana - Live! Tonight! Sold Out!!

Joost Melis (Pink_Floyd)
"Punk is musical freedom. It's saying, doing and playing what you want. In Webster's terms, 'nirvana' means freedom from pain, suffering and the external world, and that's pretty close to my definition of Punk Rock" Kurt Cobain

Live! Tonight! Sold Out!! geeft een beeld van het tijdsbestek na de uiterst succesvolle release van Nevermind in 1991. Een tijd waarin Nirvana's populariteit exponentieel groeide en die Cobain vastlegde met behulp van deze registratie. Door zijn zelfmoord bleef de finishing touch echter uit en hebben Grohl en Novoselic de live-documentaire voltooid. De officiële VHS-uitgave stamt uit 1994 en nu is er na twaalf jaar eindelijk een DVD verschenen. Weg met de beschadigde VHS-tape, knal de dvd met 5.1 Surround sound er maar in!

De registratie bestaat veelal uit materiaal uit 1991 en 1992, live-opnames van verschillende kwaliteit die afgewisseld worden met interviews en 'homevideo'opnames. Dit is voor sommigen het mooie van de dvd omdat je een goede indruk van de band krijgt. Drie mensen die zich weinig aantrokken van de muziekindustrie om zich heen, maar speelden wat ze wouden. Voor de liefhebbers van de nummers kan het irritant zijn dat de live-opnames soms worden onderbroken door grappen en gro(h)llen of interviews. Dit draagt echter wel bij aan de mate waarin je betrokken raakt met de band gedurende de film. Nirvana staat ineens niet alleen maar ver weg op een verhoogd podium, ze komen dichterbij en worden tastbaar. Voor Nirvana bleef het leven en vooral de muziekindustrie een grap. Goede voorbeelden hiervan zijn de stoïcijnse Top of the Pop-versie van Smells Like Teen Spirit, en het feit dat de band Territorial Pissings speelt bij Jonathan Ross, die daarvoor nog doodleuk Lithium aankondigde.

Het geluid en beeld is er op de dvd duidelijk op vooruit gegaan. De opnames zijn lang niet allemaal erg goed te noemen, maar er is in ieder geval verbetering opgetreden. De Paradiso-opnames uit 1991 zijn één van de hoogtepunten en zijn van goede kwaliteit. De dvd heeft het verdere voordeel dat er vijf nummers van dit concert als extra's op zijn gezet. Zeker leuk voor de fans in Nederland.

Live! Tonight! Sold Out!! blijft een must-have voor de fans, de mensen die Nirvana een warm hart toedragen en de videorecorder de deur uit hebben gegooid en is zeker een aanrader voor de liefhebber van rockmuziek.

Label: Geffen Records Releasedatum: 7 november 2006