Film: Déjà Vu

Jeroen (SamuelofSEK)
Tony Scott zal bij veel mensen wel bekend zijn. Het broertje van Ridley is verantwoordelijk geweest voor films als Top Gun, True Romance en Crimson Tide. Hoewel zijn films veel geld hebben opgebracht, wordt hij vaak bekritiseerd als een regisseur die regelmatig tempo en stijl boven inhoud plaatst. Na het niet zo succesvolle en wisselend ontvangen Domino komt Scott nu met Déjà Vu.

De productie van Déjà Vu ging gepaard met veel vertragingen en problemen. Al in de herfst van 2005 zou er begonnen worden met filmen in New Orleans, maar daar werd hardhandig een streep door gezet. Katrina raasde langs en liet een enorme ravage achter in de stad. De productie werd hierdoor voor onbepaalde tijd stop gezet. Producer Jerry Bruckheimer en Scott waren het erover eens, om te wachten met de opnames totdat de grootste problemen in de stad waren opgelost. New Orleans, dat een belangrijke rol speelt in de film, bleek qua sfeer niet te vervangen en zodoende moest gewacht worden tot begin dit jaar. Déjà Vu is de derde collaboratie tussen Scott en Denzel Washington. Het eerder genoemde Crimson Tide en Man on Fire gingen deze film voor. Washington wordt bijgestaan door onder meer: Val Kilmer (Kiss Kiss, Bang Bang), Paula Patton (Hitch), Jim Caviezel (The Thin Red Line) en Bruce Greenwood (Thirteen Days).

Een bomaanslag op een veerboot in New Orleans kost aan meer dan vijfhonderd mensen het leven. ATF agent Doug Carlin (Denzel Washington) wordt op de zaak gezet om uit te vinden hoe de aanslag is gepleegd en uiteraard wie het op zijn/haar geweten heeft. Als verderop de rivier het levenloze en verbrande lichaam van een jonge vrouw (Paula Patton) wordt aangetroffen, wordt aangenomen dat zij één van de slachtoffers was. Bij het onderzoek op het lichaam vindt Doug echter een aantal aanwijzingen die niet in overeenstemming zijn met die conclusie. Eén van de onderzoeksteams van de aanslag heeft een zeer geavanceerd hulpmiddel om het onderzoek uit te voeren. Met behulp van satellietbeelden kan worden gekeken naar het nu van exact vier dagen geleden, zonder een optie tot terugspoelen. Doug wordt door de teamleider (Val Kilmer) gevraagd het onderzoek te leiden, omdat hij een goed oog voor details heeft om de eenmalige beelden te onderzoeken. Dougs intuïtie zegt hem dat de dode vrouw wel eens de sleutel tot succes kan zijn en hij volgt de vrouw vier dagen geleden.

Déjà Vu is een film waar veel op aan te merken is, maar kan je bovenal wel een leuke tijd bezorgen in de bioscoop. Er zijn bijvoorbeeld meerdere momenten dat de geloofwaardigheid in de film in het geding is. Scott loopt verder weer eens te pielen met zijn camera-bewegingen, elke keer als hij zijn satellietbeelden als excuus kan opvoeren. Tevens komt de romantische suggestie in de film ietwat geforceerd over. Zo zijn er nog wel wat punten op te noemen waar ik je maar niet mee ga vervelen, maar het moge duidelijk zijn dat de film zeker niet vlekkeloos is.

Het uiterlijk van de film is, zoals je van Scott wel mag verwachten, zeer goed en vooral erg sfeervol. Ook met het geluid zit het wel goed. Het camerawerk is verzorgd en Scott houdt zich qua overdreven camerabewegingen grotendeels redelijk in. Het verhaal is aardig uitgevoerd en laat vroeg in de film niet het achterste van de tong zien, waardoor je niet helemaal zeker weet hoe de film zal eindigen. Natuurlijk draait het verhaal niet alleen om de sfeer en het plot, maar zijn er ook genoeg adrenaline-verhogende actiescènes te bewonderen. Ook de acteurs zetten degelijk werk neer. Denzel is weer goed op dreef en de andere acteurs gaan gewoon mee met het niveau. Verwacht van Déjà Vu zeker geen meesterwerk en je hebt een aanzienlijke kans dat je het een vermakelijke film vindt, waar je de fouten wel van wil vergeven.

Label: Buena Vista Releasedatum: 14 december 2006
Kijkwijzer: Waardering: