Hoorspel: Hiekelien van den Herik - Long Distance

Patrick (maduropa)
Denk je aan een hoorspel, dan zie je in gedachte een aantal mensen in een kamer, elkaar afwisselend voor de microfoon lezen ze hun tekst op. Een man aan een tafel apart met daarop allerlei attributen leest mee, en geeft op het juiste moment het juiste geluid. Of dat nu een onweersbui is, schoenen op een knerpend grindpad of een deurbel. Zo stel ik me de hoorspelen voor zoals deze vroeger vaak te horen waren op de radio, totdat het televisiefeuilleton die taak overnam. Maar het hoorspel is op zijn retour en Long Distance is daar een goed bewijs van.

Long Distance

Long Distance, een korte telefoonthriller, geeft ons het beeld van een gescheiden man aan de andere kant van de wereld, die verrast wordt als hij zijn voicemail wil afluisteren. Een onbekende vrouw neemt de telefoon op. Zij zit in zijn huis en wil niet weg, vertelt hem dat alles beter wordt als hij even gaat slapen en ontwijkt verder iedere vraag handig met een tegenvraag of negeert ze gewoon. Katja Schuurman heeft hier de perfecte stem voor Maartje, de vrouw die het huis van Leo, vertolkt door René van Asten, heeft gekraakt. Het is heerlijk om hun gesprekken mee te luisteren, en de twijfel die Maartje (de stem van Katja) zaait in het hoofd van Leo op te vangen. Het is daarbij geen straf om het verhaal meerdere keren af te spelen. In 37 minuten hoor je het hele verhaal aan, en kom je van alles te weten over Leo, en over Maartje, maar ook over de ex van Leo, en zijn collega.

Het hoorspel is in begin 2006 opgenomen, waarbij Katja en René nooit in dezelfde kamer aanwezig waren. Dit om het telefooneffect natuurlijk optimaal te krijgen. Dat is ook uitstekend gelukt in dit leuke hoorspel. Het is weer eens wat anders. Je hoeft geen moeite te doen om het boek te lezen, alleen maar luisteren, en in gedachten zie je Leo vermoeid aankomen in het hotel samen met zijn collega. Zonder overdreven beschrijvingen geven ze al pratend de omgeving weer, zodat het beeld steeds duidelijker wordt. De extra geluidseffecten zijn spaarzaam gebruikt, zodat het geen kakofonisch hoorspel is geworden. Zowel zacht als hard, iedereen is uitstekend te verstaan. De 37 minuten lijken misschien kort, maar doordat er geen tijd wordt verspild met uitbundige geluidseffecten is er volop tijd beschikbaar voor de twee hoofdpersonen.

Het hoorspel is al sinds lange tijd niet meer te horen op de radio, maar toch is het nooit helemaal weggeweest. Het is dus tijd om er weer mee in de schijnwerpers te treden met producties zoals Long Distance. De kwaliteit is goed, het verhaal is leuk, en duurt eigenlijk precies lang genoeg. Bij de cd zit een klein boekwerkje met daarin allerlei leuke wetenswaardigheden over de productie. De schrijfster van het verhaal, Hiekelien van den Herik, schreef het verhaal tijdens haar laatste studiejaar voor het vak "Radiodrama". De docente, Marlies Cordia, had kort daarvoor "De Hoorspelfabriek" opgericht, en wilde het stuk graag produceren en uitgeven. Gelukkig dat ze dat heeft gedaan. Het goede verhaal en de prima vertolking maakt dit hoorspel tot een echte aanrader.

Uitgever: Uitgeverij Muntinga ISBN: 90-77858-23-7 Speelduur: 37 minuten