DVD: Men behaving badly - deel 1

Hans-Robert (Adagio)
Men behaving badly is een Britse comedy die voor het eerst in 1992 werd uitgezonden. Een aantal jaar later was de serie ook op de Nederlandse buis te zien. De dvd's van de serie waren ook al een tijdje verkrijgbaar, maar nu zijn sinds kort de eerste drie seizoenen in één box verkrijgbaar.

Gary (Martin Clunes) is manager van een bedrijf dat gespecialiseerd is in alarmsystemen. Hij deelt zijn huis met Tony (Neil Morrisey). Tony is werkloos en vindt dat wel best. De volwassen mannen vullen hun dagen met bier drinken en op de bank hangen. Favoriete discussieonderwerpen van de mannen: bier, vrouwen, seks en voetbal. Als er al vooroordelen over mannen bestaan, dan worden ze in deze serie bevestigd.

De box bevat vier dvd's. Op elke dvd is een serie afleveringen uit een seizoen te zien: in deze box zijn dit dus de afleveringen uit seizoen één tot en met drie. Op de vierde dvd staan de zogenaamde Last Orders: drie afleveringen van drie kwartier die gezamenlijk als een soort afsluitend zevende seizoen dienen. Het is op zijn minst een beetje raar dat deze dvd juist bij de eerste drie seizoenen gevoegd is. Je zou deze dvd juist verwachten in de box waar in ieder geval het zesde seizoen in te vinden is.

In het eerste seizoen is Tony nog geen huisgenoot van Gary. In plaats daarvan zit Gary opgescheept met Dermot (Harry Enfield). Aan het einde van het eerste seizoen besloot Enfield echter om op te stappen. De komst van Morrisey is vervolgens absoluut niet verkeerd voor de serie geweest, al vind ik niet dat Enfield een slechte rol heeft gespeeld. Er lijkt gewoon iets meer chemie tussen Clunes en Morrisey te zijn.

Als extra bevat iedere dvd een aantal quizzen. Als je het goede antwoord op alle vragen weet te geven, dan krijg je een aantal bloopers te zien. Leuk bedacht, en zeker een aardige beloning voor de trouwe fan. Het hoofdmenu is ook grappig: je hoort continu de leukste quotes uit het betreffende seizoen, begeleid door een animatie van de twee heren op de bank in wisselende settings.

Het is fijn dat alle delen van Men behaving badly eindelijk voor een lage prijs in één box zijn samengevoegd. Voor liefhebbers van (Britse) humor is de serie echt een aanrader. Je kunt de serie zien als een mix tussen de series Bottom en de Amerikaanse serie Friends: als deze series je in het bijzonder aanspreken, dan kun je deze dvd al helemaal niet meer laten liggen. Overigens lijkt Video/FilmExpress niet helemaal te weten voor welke leeftijden de box geschikt is. Op de voorkant vindt men dat de dvd's geschikt zijn voor kinderen van twaalf jaar en ouder, op de achterkant staat echter dat het geheel geschikt is voor alle leeftijden. Wie zal het zeggen?

Label: Video/FilmExpress Releasedatum: 31 oktober 2006 Kijkwijzer: