DVD: Beyond the Sea

Wouter Kursten (Magneet)
Op zevenjarige leeftijd gaven ze hem nog maximaal acht jaar te leven. Deze acht jaar breidde hij uit tot 30 jaar. Op 37-jarige leeftijd stierf de muzieklegende Bobby Darin uiteindelijk. Wie? Zullen de meesten zich nu afvragen. Bobby Darin? Nog nooit van gehoord! Op de omschrijving van deze dvd schrijft men dan ook dat weinig mensen de naam zullen kennen maar dat velen zijn muziek zullen herkennen. De grote vraag is of dit ook zo is.

Bobby Darin werd geboren als Walden Robert Cassotto. Op zevenjarige leeftijd kreeg hij van een arts te horen dat hij niet ouder dan vijftien jaar zou worden. Toch probeerde hij zijn talent, dat voor muziek, te ontwikkelen. De eerste dingen als zingen en piano spelen leerde hij van zijn moeder. Nadat hij de vijftien gepasseerd was werd het zijn uitdaging om ooit in de Copacobana club te spelen.

Die droom is uiteindelijk uitgekomen en zelfs nog veel meer. Hij speelde in meerdere speelfilms, werd genomineerd voor een Oscar, won enkele Grammy's, een Golden globe en ontving natuurlijk vele gouden platen. Uiteindelijk stierf hij in 1973 op 37-jarige leeftijd als gevolg van een zwak hart. Postuum werd hij geïntroduceerd in de Rock and Roll Hall of Fame en de Songwriters Hall of Fame.

Keven Spacey is zeventien jaar bezig geweest met deze film. Hij deed zo ongeveer alles in deze film, naast de regie en de productie nam hij de hoofdrol op zich en zong ook nog eens alle liedjes zelf. Het is uiteindelijk een redelijk kloppende biografie geworden met hier en daar wat aanpassingen op het echte leven van Bobby Darin. Het is duidelijk dat Spacey een liefhebber is van Darin. De film is namelijk schitterend geworden. Goed acteerwerk, uitstekend camerawerk en heel mooie liedjes met bijbehorend 5.1 geluid.

Dan komen we terug bij de bewering op de achterkant van de dvd dat niemand de naam kent maar iedereen de liedjes. Voor mij persoonlijk klopt dit feit, de naam had ik nog nooit gehoord maar als ik de liedjes hoor in de film dan komen de meeste mij wel bekend voor. Ze swingen lekker en zijn een genot om naar te luisteren. Zijn bekendste liedje is toch wel de titelsong van deze dvd: Beyond The Sea. Ook al is dit liedje niet door hem geschreven toch is zijn versie één van de bekendste. Het werd in zijn uitvoering gebruikt voor Apollo 13, Austin Powers in Goldmember en The X-Files. Robbie Williams zong het ook nog voor de aftiteling van Finding Nemo

Al met al is dit een heel mooie film om te kijken. Helaas ontbreken wel extra's maar dat doet niets af aan de vier sterren die deze film krijgt van mij.

Label: RCV Releasedatum: 15 november 2006
Kijkwijzer: Waardering: