DVD: IC Seizoen 1 en 2

Wouter Kursten (Magneet)
Echt heel goede ziekenhuisseries zijn er in Nederland nooit geweest. De meeste waren meer soaps dan dat ze om het medische gebeuren draaiden. Goede voorbeelden hiervan zijn Medisch Centrum West en een beetje ook Onderweg naar Morgen. IC is meer een serie die daadwerkelijk om de handelingen rond het bed gaat. Nadat er eerder al aparte dvd's uit zijn gekomen van de verschillende seizoenen is er nu een box uit met daarin seizoen één en twee.

Promosite

In IC draait alles om de Intensive Care (vandaar de naam van de serie) van het Aletta Jacobs Ziekenhuis. Aan het hoofd van de IC staat Thijs Vermaas (Mark Rietman). Hij moet leiding geven aan een team dat iedere dag voor moeilijke beslissingen staat. Naast de dilemma's en problemen die betrekking hebben op patiënten zijn er natuurlijk ook de persoonlijke kwesties van de artsen en verpleegkundigen.

Gelukkig spelen de persoonlijke problemen van de mensen geen té grote rol in de serie, het wordt nergens te soapie. De patiënten en hun problemen zijn toch echt het centrale thema in de serie en dat maakt het een leuke serie om te zien. Het enige nadeel is dat je op deze manier te snel een goed einde krijgt van de afleveringen maar dit is iets wat we maar op de koop toe moeten nemen.

Promosite

In totaal bestaat de box uit zes dvd's. De eerste vier zijn voor de dertien afleveringen van seizoen één. De dertien afleveringen van seizoen twee staan op de laatste twee dvd's. Beide seizoenen beslaan iets meer dan negen uur. De extra's staan verdeeld over de dvd's van seizoen één. Zo kan je onder andere de screentest, try-outs, karakterpromo's en de cv's van de cast op de dvd's vinden.

Het acteerwerk in deze serie zit redelijk in elkaar, niet briljant maar slecht is het nergens. De kwaliteit van het beeld en geluid is dik in orde. Het camerawerk is ook zeer degelijk gedaan. Hier en daar had alles wel iets sneller mogen verlopen maar dat is een persoonlijk iets.

Promosite

De grote vraag blijft natuurlijk of deze box de moeite waard is om te kopen. Als je de eerdere uitgaves nog niet hebt dan is het antwoord volmondig ja. Heb je de andere sets wel dan voegt deze set weinig toe. Een fan van ziekenhuisseries is gewoon haast verplicht deze serie in zijn of haar bezit te hebben. Voor niet-fans is het nog steeds een goede aanrader.

Label: Strengholt Releasedatum: 26 oktober 2006
Kijkwijzer: Waardering: